LUFTFART: Tysklands næststørste flyselskab løb tør for penge efter den største aktionær smækkede kassen i. Oneworld-medlemmet flyver nu med tysk statsgaranti, mens bl.a. Lufthansa overvejer at købe dele af selskabet.
Air Berlin, der sidste år var 7. største flyselskab i Københavns Lufthavn med 509.000 passagerer på ruter fra Berlin og Düsseldorf, gik i går i midlertidig betalingsstandsning. Hvad der kommer ud af den, er endnu uklart.
Betalingsstandsningen skete efter Air Berlins største aktionær siden 2012, Etihad Airways fra Abu Dhabi med 29 pct. af aktierne, meddelte, at man ikke længere vil understøtte økonomisk trængte Air Berlin. Air Berlin har en milliardgæld og har længe været afhængig af store økonomiske indsprøjtninger fra Etihad for at holde sig på vingerne. Etihad trak for nylig også det økonomiske stik til Alitalia, hvor man har 49 pct. af aktierne.
Den tyske regering har stillet et midlertidigt lån på over en milliard kr. til rådighed for at holde Air Berlin flyvende, mens der kigges på at redde hele eller dele af selskabet.
Tyske Lufthansa meddelte i går, at man er i forhandlinger om at overtage dele af Air Berlin-gruppen.
Air Berlins bestyrelse oplyste i går, efter Etihad havde smækket pengekassen i, at den ikke mener, flyselskabet ”har en positiv prognose for at fortsætte sin drift.”
Etihad oplyste i går, at flyselskabet havde taget beslutningen om Air Berlin efter ”fortsatte uhørte tab.”
For at få vendt skuden gennemførte Air Berlin sidste efterår udlejning af 38 af sine fly med besætninger til Lufthansa. Samtidig blev hver 7. ansat hos Air Berlin opsagt – i alt 1.200 medarbejdere.