LUFTFART: Airbus og Boeing har svært ved at sælge deres største flytyper.
Flyselskabernes appetit på megafly som Airbus A380 og Boeing 747 daler i takt med, at markedet ændrer sig og nye typer og udgaver af mindre langdistancefly kommer på markedet.
Air France har netop besluttet at annullere ordrerne på to A380, som ellers skulle supplere de 10 A380, selskabet allerede har. I stedet vil Air France købe tre styk af den nye A350-900.
Airbus har i stigende grad svært ved at sikre nye ordrer på A380. De første eksemplarer blev leveret i 2007 og indtil videre har Airbus leveret 182 af de i alt 319, flyselskaberne har bestilt. De seneste år har flere selskaber annulleret ordrer på flyet – heriblandt Lufthansa – og sidste år blev der kun bestilt to nye A380 hos Airbus.
Den langt største kunde til A380 er Emirates, som har bestilt 140 fly og indtil videre har fået 74 leveret. Emirates har tilkendegivet, at de er parat til at bestille endnu flere eksemplarer, hvis Airbus opdaterer flyet med nye motortyper.
Også Boeing har svært ved at sælge sin største flytype – den klassiske jumbojet, som i den nye version hedder B747-8. Sidste år blev der kun bestilt seks styk og året før kun to. Og i år har Boeing indtil videre ikke fået en eneste ordre på flytypen.