Det franske turistråd, Atout France, forstærker sit partnerskab med Air France om at tiltrække flere turister fra udenlandske markeder til Frankrig. Flere flyruter i år fra Frankrig til København.
I forvejen har Air France og Atout France i mange år haft tæt samarbejde om få flere udenlandske turister til at besøge Frankrig. Men nu har Air France og Atout France netop indgået en udvidet samarbejdsaftale mellem de to parter.
Den forstærkede aftale skal også omfatte en række fælles promotion- og informationskampagner der skal sætte fokus på de mange forskelligheder inden for udbuddet af muligheder for turister i Frankrig. Samtidig skal aftalen give flere nye muligheder for Air France-passagerer der kommer til Frankrig som turister, oplyses det i en pressemeddelelse.
I det udvidede samarbejde vil Air France og Atout France fortsat invitere udenlandske pressefolk og rejsebureauagenter til Frankrig på studieture; uddannelsesniveauet af rejsebranchen skal højnes og der skal komme mere information til forbrugerne.
Et eksempel på samarbejdet mellem Air France og Atout France er deres samarbejde om den årlige fagmesse for rejsebranchen, Rendez-vous en France, som Atout France afvikler næste uge over et par dage i Marseille med 950 indbudte branchefolk fra resten af verden.
I pressemeddelelsen siger Atout Frances administrerende direktør, Christian Mantei:
“Med den voksende udbredelse af blandt andet sociale medier, der påvirker alle i turisme-branchen, er den nye aftale mellem Atout France og Air France er stærkt signal. Indholdet i aftalen vil gøre det muligt yderligere at styrke turismeaktiviteter i Paris og alle andre franske destinationer. Resultaterne af dette samarbejde vil hjælpe og styrke hele turisme-sektoren.”
Millioner af ankomster fra Norden
Tallene for sidste år er endnu ikke klar, men der var i 2017 i alt 2,1 millioner ankomster til Frankrig fra de nordiske lande, hvor de ifølge de officielle tal, der ikke omfatter for eksempel Airbnb og overnatninger i egne boliger, gav 15 millioner overnatninger.
I 2017 var der 670.000 turistankomster fra Sverige til Frankrig, 623.000 fra Danmark – danskerne er i snit syv dage i Frankrig, mens der var 448.000 fra Norge og 422.000 fra Finland.
Flere flyruter mellem København og Frankrig
Her i 2019 kommer der nogle nye, primært sæsonruter, mellem Københavns Lufthavn og Frankrig.
Ryanair starter til april rute mellem København og Bordeaux og i det kommende vintertrafikprogram, der træder i kraft i slutningen af oktober, vil det irske selskab også flyve to gange om ugen til Marseille. I vinterhalvåret har der hidtil ikke været direkte flyforbindelse mellem København og Marseille, Frankrigs næststørste by, men i højsæsonen flyver SAS et par gange om ugen på ruten.
Ligeledes kommer Nantes for første gang på Københavns Lufthavn rutekort. Det sker 2. april, hvor easyJet vil flyve tre gange om ugen til den vestfranske by. Fem dage senere – den 7. april – starter Transavia France på samme rute med to ugentlige afgange.
Air France åbner i midten af juli i år sæsonrute til den sydfranske by Toulouse. Ruten bliver kortvarig med to ugentlige flyvninger til slutningen af august.
Sidste år var der over 1,4 millioner passagerer på Københavns Lufthavn ruter til franske destinationer, en stigning på 50 procent siden 2010. Dette tal inkluderer ruter til Biarritz, Lyon, Montpellier, Nice, Paris og Toulon.
Relaterede artikler:
Frankrig vil have fat i unge danskere