Air India prioriterer sikkerhed, men gælder det også kvinder?

Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: I sidste uge indførte Air India seks sæder i indenrigsflyene forbeholdt kvinder samtidig med, at flyene i fremtiden også skal have håndjern om bord. Air India sender næppe en studiekreds til Hotel Bella Sky.

Af Ejvind Olesen  

Man bliver let i tvivl, når den ene nyhed efter den anden om kvindelige kunders særrettigheder i rejsebranchen dukker op. Det være sig på fly, hotel eller krydstogt. Sjældent er jeg blevet så overrasket, som da Arne Bang Mikkelsens idé med en særlig kvindeetage på det arkitektonisk imponerende Hotel Bella Sky i København fik det røde kort.

Ville han ikke netop give kvindelige gæster en række fordele og samtidig passe bedre på? Ingen pjank her. Det ville ligebehandlingsnævnet ikke acceptere. Det var diskriminering af mændene, som ikke havde adgang til 20 værelser på en bestemt etage.

”Vi har aldrig fået en så god reklame rundt om i verden, som den afgørelse medførte”, siger daværende adm. direktør Arne Bang Mikkelsen. ”Men jeg tvivler på, at dommen ville være faldet sådan ud i dag. Der er sket så meget siden.”

Nu er det så Air India, otte år efter. Jeg ved ikke, om selskabet har haft repræsentanter på studierejse til København for at høre om Bella Sky-forløbet, samtidig med, at de skal finde ud af om de vil starte til foråret med at flyve fra Delhi til København eller Stockholm. Eller om de vil flyve til Skandinavien overhovedet. Det sidste tvivler jeg fortsat på.

Den danske ligestillingslov skal inderne næppe forsøge at kopiere. Man kan blive helt skræmt blot ved at læse om, hvordan kvinderne fortsat behandles i Indien, alt efter hvilket socialt lag de tilhører.

Altså må der være andre grunde til række tre med seks stole, hvor mænd ikke skal komme i nærheden om bord på flyene. De kan i deres frustrationer fra hjemlandet åbenbart ikke lade være med at pille. Der har netop været to meget omtalte såkaldte ”urolige” hændelse på Air India-fly med overfald på kvindelige passagerer.

Det er også sikkerheden, der er begrundelsen for sikkerhedsrækken til kvinder, som kun er seks pladser ud af 238. Her er der ikke megen ligeret.

”For os er sikkerheden de vigtigste. I første omgang findes ordningen kun på indenrigsruterne, men den kan også blive aktuel på internationale ruter. Vi har haft et par tilfælde for nylig, hvor mændene ikke kunne lade kvinderne være i fred”, siger direktør Mallik til avisen The Hindu.

Han fortæller også, at selskabet fra nu vil have plastic håndjern om bord på alle fly. Hidtil har der blot været et par stykker på internationale flyvninger. Om to er nok til 232 passagerer på economy class og 18 på business, blev han ikke spurgt om.

Nu skal man jo heller ikke mistænke alle mænd, fordi de flyver med Air India.

Apropos ligeret i Indien mellem mænd og kvinder, er der forhåbentlig ikke nogen, som endnu lever efter Manus lov fra 1600 årene, som menes at stamme fra skaberguden Brahma.

”Kvinder skal ikke kende nogen anden gud end sin mand. Selv om han er nok så frastødende og ond og behæftet med fejl og laster, skal hun alligevel dyrke ham som en guddom og tjene ham i ydmyghed. Slår han hende, eller lemlæster han hende skal hun kysse hans hænder og bede om forladelse, fordi hun har opvakt hans vrede.”

Hvis det er Manus lov, man lever efter den dag i dag, behøver de ikke at indføre beskyttende rækker i Air India.

God weekend