Airbus begynder samling af ny flytype

Airbus’ primære samlefabrik i sydfranske Toulouse er netop begyndt at samle første eksemplar af koncernens nyeste flytype, A350 XWB (foto).

XWB står for Extra Wide Body – en hentydning til, at flyet er lidt bredere end Boeing-modellerne B777 og B787, som A350 skal konkurrere med.

 

Den første version af A350 skal bruges til tests. Den A350, der skal flyve som første eksemplar, samles fra i sommer.

 

Airbus sælger blandt andet den nye A350-model på lavere brændstofforbrug, op til 25 pct. bedre, end Boeings tilsvarende modeller ligesom omkostningerne til vedligehold er lavere, siger Airbus.

 

Over 70 pct. af A350-skroget er lavet af særlige materialer, bl.a. er 53 pct. kompositmateriale, ligesom der er titanium, særlig aluminium samt karbonfibre.

 

A350 XWB kommer i tre versioner; modellen med den længste rækkevidde flyver over 15.000 km.

Opdelt i tre klasser får A350-800 plads til 270 passagerer, A350-900 kan tage 314 og A350-1000 får 350 passagersæder. Cockpittet er nærmest identisk i de tre typer, så piloterne kan flyve dem alle tre.

Typen får nyudviklede Rolls-Royce Trent XWB-motorer.

 

Listeprisen på den nye flytype er fra ca. 240 mio. dollars og op til 320 mio. dollars for den største version.

 

Airbus forventer at kunne starte leverancerne til flyselskaberne fra 2014 – men det er ofte mere reglen end undtagelsen, at nye flytyper bliver forsinket.

 

Kabinen i de nye fly bliver meget støjsvag, får større vinduer end hidtil kendt, større hattehylder ligesom besætningen også får gode hvileområder på langruteversionerne.

 

Airbus har foreløbig 555 bestillinger på A350-fly fra 34 kunder. Qatar Airways, der har bestilt 80, bliver søsætningskunde.

 

Blandt andre kunder til A350 er: Aeroflot, der skal have 22, Asiana Airlines (Sydkorea) 30, Cathay Pacific 36, Emirates 70, Singapore Airlines 20, TAM (Brasilien) 27, United Airlines 25 og US Airways, der snupper 22 eksemplarer. I Norden er Finnair foreløbig eneste kunde med 11 ordrer.

Skrevet af redaktionen