Søren Rasmussen grundlagde Albatros Travel i 1986, der med årene er vokset til at være et af Danmarks største leisurerejsebureauer. Foto: Peter Fredberg.

Albatros øger fokus på busrejser

Busser og til dels tog kan i stigende grad bruges hvis rejsen kan gøres indenfor 12 timer, vurderer ejer af Albatros Travel, der i år forventer totalomsætning i koncernen på 1,4 milliarder kroner.

”I fremtiden vil vi tilbyde bus frem for fly på de kortere strækninger. I det hele taget kommer vi til at sætte lidt mere fokus på bus, tog og løsninger, der formodes at være mere skånsomme over for miljøet.”

Det skriver grundlægger af og bestyrelsesformand for Albatros Travel, Søren Rasmussen, i sin nytårshilsen til det store danske rejsekoncerns gæster på bureauets blogside.

Overfor STANDBY.dk uddyber Søren Rasmussen: ”Der er ingen tvivl om, at vi i fremtiden kommer til at kigge efter andre transportmuligheder. Der er kommet en trend mod busrejser når det gælder transport på korte strækninger.

”Men det er også en praktisk foranstaltning; skal man besøge Rhinen er det ikke nødvendigt med fly, hvis man med bussen kan køre direkte til hotellet. Fly og lufthavne kan være møgbesværlige, jeg synes ofte der er problemer med fly – ved at bruge bussen undgår man problemer med luftfarten,” siger Søren Rasmussen der ikke på stående fod har et bud på, hvor mange af Albatros Travels op mod 80.000 forventede gæster i år kan tage turen til rejsemålet med bus fremfor for eksempel flyet.

“Albatros er jo begyndt med egentlige busrejser – nu udvider vi med flere nærdestinationer; det kan være ned til Nordfrankrig, til Tyskland, Sverige og selvfølgelig indenfor Danmark,” siger Rasmussen og tilføjer:

”Som tommelfingerregel kan vi køre til destinationer, hvor rejsen tager maksimum 10-12 timer, afhængig af buschaufførernes køre-hviletids bestemmelser. Med bus kører man direkte og skal ikke bruge timer i lufthavne på at møde i god tid, tjekke ind og transporteres fra ankomstlufthavnen til hotellet.”

Kunden bestemmer
”Men selvfølgelig, siger Søren Rasmussen, der åbnede Albatros Travel i 1986, bestemmer kunderne jo i sidste ende, om de vil flyve til destinationer eller tage bus eller tog. Mange af vores rejser er jo grupperejser med ofte meget socialt indstillede rejsende – og i stedet for at flyve og for at undgå besværet i lufthavnene, så kan de allerede få det sociale i bussen på vej mod rejsemålet.”

Hvis busrejser blandt andet vælges for at være mere miljøvenlige end flyet, så er toget også en mulighed. Men om togrejser siger Søren Rasmussen:

”Rejser med tog er blevet meget populært; man ser jo tit mange kendte prale med, at de har kørt med tog fremfor at flyve. Men togrejser kan være rasende dyrt og kompliceret at arrangere med for eksempel skift flere gange undervejs. Højhastighedstog giver mening – for eksempel er turen fra Beijing til Shanghai med højhastighedstog hurtig og effektivt fremfor at flyve.”

Milliardomsætning
Ifølge Søren Rasmussen er Albatros Travels tre største rejsemål USA, Indien og Sydafrika. I alt består Albatros-koncernen af foreløbig 49 selskaber i ind- og udland.

Det danske moderselskab forventes i år at omsætte for cirka 800 millioner, mens de øvrige selskaber i resten af verden forventes at bidrage til, at den samlede koncernomsætning i år bliver mellem 1,3-1,4 milliarder kroner.

Efter han stoppede som administrerende direktør for Albatros er Søren Rasmussen i dag arbejdende bestyrelsesformand, mens hans hustru, Berit Willumsgaard, har overtaget rollen som administrerende direktør. I den familieejede Albatros-koncern ejer Søren Rasmussen og Berit Willumsgaard 50 procent af aktierne, mens deres børn, Cæcilie og Rasmus, har den anden halvdel.

Relaterede artikler:

Albatros Travel køreklar med busrejser

Livsværk er mere end et rejsebureau

Rejsebureau fejrede trofaste kunder