Lufthavne og flyselskaber vil fremover øge brug af biometriske løsninger, lyder vurdering. Foto: Vision-Box.

Amadeus investerer milliarder i biometrikoncern

Den globale rejseteknologiudbyder Amadeus bruger 2,4 milliarder kroner på at købe virksomheden Vision-Box, der leverer biometriske løsninger til lufthavne, flyselskaber og grænsekontroller.

Vision-Box, der har hovedkvarter i Portugal, blev grundlagt i 2001 som leverandør af digitale og biometriske identitetsløsninger. Koncernens produkter er foreløbig i over 100 lande verden over.

Og nu har Amadeus købt Vision-Box for 320 millioner euro, cirka 2,4 milliarder kroner. Amadeus skriver i en pressemeddelelse, at købet sker for at ”accelerere vores vækst” i den biometriske sektor.

Til det formål passer Vision-Box perfekt til Amadeus’ egne biometriske løsningsmodeller, siger Decius Valmorbida, direktør for travel i Amadeus-koncernen i pressemeddelelsen. Vision-Box og Amadeus har tidligere arbejdet sammen om et biometriskbaseret boardingprogram til Lufthansa.

”Sammen kan Vision-Box og Amadeus leverer de næste store skridt når det gælder rejsesektoren, for eksempel når det gælder om at forene forskellige aktører og systemer i et fælles, digitalt integreret og sammensat system,” siger Vision-Box’ grundlægger og koncernchef, Miguel Leitmann, i pressemeddelelsen.

Omkring 470 medarbejdere hos Vision-Box kommer som led i købsaftalen med over til Amadeus. Købsaftalen skal godkendes af konkurrencemyndighederne, hvilket forventes at ske i første halvår af i år.

Stort vækstpotentiale
Amadeus skriver i pressemeddelelsen, at brug af biometriske løsninger ved grænse- og paskontroller forventes at vokse markant. Der henvises til Biometrics Research Group, der anslår, at dette marked i øjeblikket er på små 50 milliarder dollars om året – og at det de kommende fem år vil vokse til over 85 milliarder dollars om året.

Væksten skyldes blandt andet rejsebranchens fokus på øget digitalisering af passagerrejser og stigende myndighedskrav på området.

Biometrisk teknologi gør livet nemmere for lufthavne, flyselskaber og passagerer, oplyses det. Med biometriske løsninger, behøver passagerer ikke nødvendigvis lade fysiske pas blive manuelt kontrolleret. Det reducerer tidsforbruget, også for passagerer, som dermed kan have mere tid til at shoppe med mere i lufthavne, hvilket gavner lufthavnenes økonomi.

Og når færre lufthavnsmedarbejdere skal kontrollere pas, kan de i stedet bruge tid på andre passagerservices, så flyselskabet kan levere et bedre produkt, hedder det.

Vision-Box, der i sidste regnskabsår omsatte for 70 millioner euro, var indtil salget til Amadeus delvist ejet af investeringsfonden Keensight Capital.

 

Relaterede artikler:

Amadeus klar med rejsebranchens nye tendenser

Google lader kunstig intelligens planlægge rejser

Amadeus køber sig ind i brændstofproducent