Et fly tankes op. (Foto: Delta Air Lines | PR)

Amadeus køber sig ind i brændstofproducent

Nu bevæger Amadeus sig ind på et nyt forretningsområde og har købt en andel af et tysk selskab, der har en ambition om at producere 100 millioner liter bæredygtigt flybrændstof i 2030.

Bæredygtigt flybrændstof – også kaldet sustainable aviation fuel (SAF) – er bredt anerkendt som et af de midler, luftfartsbranchen må benytte til at mindske CO2-udledninger på kortere sigt, mens andre teknologier såsom eksempelvis elfly og flybrændstof baseret på brint modnes tilstrækkeligt.

SAF kan bidrage til at indfri en række af de bæredygtighedsmål, som både virksomhederne selv, politikere og organisationer som eksempelvis EU har stillet eller vil stille til klimapåvirkningen fra flytrafikken i de kommende år.

Nu har en af de store rejseteknologikoncerner Amadeus bevæget sig ind på området, da virksomheden har erhvervet en minoritetsandel i den tyske virksomhed Caphenia, som har ambitioner om at producere grønnere flybrændstof på en måde, hvor det er skalerbart.

Ønsker at opbygge en omfattende produktion
Netop muligheden for at skalere produktionen er relevant, da en af udfordringerne ved bæredygtigt flybrændstof er, at udbuddet i øjeblikket ikke er så stort, hvilket fører til, at priserne på SAF er væsentligt højere, end hvis flyselskaberne valgte at tanke traditionelt jetbrændstof.

Det håber Caphenia dog at kunne ændre på via en tilgang til produktionen, som virksomheden er i færd med at udvikle. Den går ud på, at man vil fremstille såkaldt syntesegas – der kan benyttes til produktion af flybrændstof – fra en blanding af biogas, CO2, vand samt elektricitet.

Processen knytter sig til en teknologi kaldet Power-and-Biogas-to-Liquid, og selskabet oplyser, at man mener, den kan benyttes til at fremstille SAF, der mindsker mængden af CO2-udledninger med op til 92 procent sammenlignet med fossilt brændstof.

Som det ser ud nu, har Caphenia planer om at sætte gang i produktionen til næste år med en ambition om at fremstille 10 millioner liter SAF i 2027. Den mængde skal herefter øges således, at selskabet producerer flere end 100 millioner liter i 2030 og over en milliard liter i 2035, lyder det.

Et skridt fremad for Amadeus
Den administrerede direktør for Caphenia Mark Misselhorn forklarer, at SAF i hans optik vil være et virkningsfuldt redskab i den grønne omstilling.

“For flyselskaber er bæredygtigt flybrændstof det praktiske langsigtede alternativ til konventionelt flybrændstof. Teknologien med omkostningseffektive, producerbar SAF repræsenterer det største potentiale for CO2-besparelser.”

Johan Nordqvist, der er administrerende direktør for Amadeus i Skandinavien, slår fast, at virksomheden ønsker at bidrage til rejsebranchens grønne omstilling.

”Vi er glade for at kunne handle i dag med investeringen i en innovativ SAF-virksomhed. Transaktionen repræsenterer et skridt fremad i vores bæredygtighedsstrategi.”


Relaterede artikler:

Ryanair i udvidet B2B-samarbejde med Amadeus

Amadeus: Bookinger på 75 procent af 2019-niveau

SAS og Amadeus udvider samarbejdet