Amerikanske turistmillioner på vej til Norden

Til efteråret forventes “Brand USA” at indlede søgning efter repræsentationsbureau i Norden til at være med til at administrere de mange millioner, Brand USA fremover forventes at bruge i regionen til markedsføring af rejser til USA.

Selve Brand USA skal stå for den fremtidige massive markedsføring af USA som rejsemål, kampagner begynder allerede fra næste måned i bl.a Storbritannien.

Senere følger en række mindre markeder verden over – herunder det nordiske, der samlet er fjerdestørste euroæiske leverandør af rejsende til USA. Sidste år var der over en mio. ankomster til USA fra de nordiske lande.

Peter Strandby, commercial specialist fra den amerikanske ambassade i Danmark, sagde i går, tirsdag, til takeoff.dk under Pow Wow, at det bliver en lokal, nordisk agent, der skal være med til at administrere pengene i Norden fra Brand USA – ikke de fire nordiske Discover America-komiteer.

Når pengene til kampagnen for alvor er på plads, vil USA bruge op mod 200 mio. dollars om året for at gøre sig lækker overfor potentielle udenlandske turister.

Johnny Cash’s datter, Rosanne, deltager i øvrigt i Brand USA’s første udspil. I sangen Land of Dreams synger hun sammen med en række andre musikere sange om USA’s fortræffeligheder som rejseland. Under sangen vises der flotte filmklip fra 15 af USA’s 50 stater.

Skrevet af Henrik Baumgarten