Samarbejdet mellem de tyske og hollandske jernbaner udvides næste måned på den seks timer lange tur mellem Amsterdam og Berlin. Der indsættes nye tog og der tilkobles en serveringsvogn.
Fra midten af næste måned begynder samarbejdspartnerne tyske Deutsche Bahn, DB, og hollandske Nederlandse Spoorwegen, NS, gradvist at indsætte nye tog af typen ICE 3neo fra DB på den seks timer lange strækning mellem Amsterdam og Berlin.
Ruten, der trafikeres op til syv gange om dagen i begge retninger, får som noget nyt med de nye tog tilkoblet en serveringsvogn, hvor der kan købes forskellige forfriskninger. Det skriver NS i en pressemeddelelse, ifølge mediet NL Times.
Efter afgang fra Amsterdams hovedbanegård, Amsterdam Centraal, er der i Holland stop i Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer og Hengelo, mens toget i Tyskland stopper i Bad Bentheim, Rheine, Osnabrück, Hannover Hbf og så tre stationer i Berlin: Berlin-Spandau, Berlin Hauptbahnhof og Berlin Ostbahnhof.
De nye ICE 3neo-tog på ruten er de samme som DB bruger på sine ruter fra Frankfurt og München til Amsterdam, oplyses det.
Tysklands travleste togstrækning lukket i ni måneder
Der skal i hvert fald de kommende ni måneder udføres omfattende sporarbejde på den næsten 300 kilometer lange og delvist nedslidte jernbanestrækning mellem Hamborg og Berlin. Den normale, direkte strækning mellem de to største byer i Tyskland forventes genåbnet til april næste år.
Over halvdelen af strækningen får helt nye jernbaneskinner og der kommer blandt andet over 200 nye sporskifter til erstatning for de gamle og nedslidte. Der kommer også moderne signal- og sikringsteknologi.
Der kører i snit 30.000 daglige passagerer, flest med statslige Deutsche Bahn – der er er dagligt op til 230 passager- og godstog mellem Hamborg og Berlin, i alt mindst 460 tog, oplyser DB.
Der er vil fortsat være togforbindelse mellem de to byer, men kun fjerntog (ICE; intercity) – men de skal køre en omvej på omkring 100 kilometer, hvilket giver end cirka én times længere rejsetid.
I alt har Tyskland omkring 33.500 kilometer jernbanespor – og kun to ud af tre tyske tog kører til tiden (hvis forsinkelsen ikke overskrider seks minutter)
Relaterede artikler:
London-Amsterdam: Højhastighedsrute øger med to daglige tog
Fyrer Deutsche Bahns koncernchef
Dansk rejsebureau begejstret for ny direkte togrute

STANDBY.DK Nyt om rejser


