FLYSELSKABER: Efter 18 år i spidsen for det færøske flyselskab stoppede den højprofilerede chef, Magni Arge, i lørdags med øjeblikkelig virkning. Atlantic Airways har fundet midlertidig afløser med fortid i bl.a. SAS og Air Greenland.
Uenighed med bestyrelsen, herunder den nye bestyrelsesformand, Niels Mortensen, om den fremtidige strategi for Atlantic Airways, resulterede lørdag i, at den kendte adm. direktør for flyselskabet, Magni Arge, stoppede med øjeblikkelig virkning.
At vejene skulle skilles, kom ikke bag på bestyrelsen, som i en pressemeddelelse oplyste, at den 52-årige dansker Jørgen Holme er udpeget som ny adm. direktør for i hvert fald et til to år.
Jørgen Holme er cand. oecon. fra Aarhus Universitet og har tidligere haft store chefjobs indenfor salg og marketing hos SAS, Spanair og Air Greenland – senest har han været direktør for kreditkortselskabet SEB Kort i Danmark.
”Jeg glæder mig til at lære Atlantic Airways, dets ansatte og samarbejdspartnere samt Færøerne bedre at kende,” siger Jørgen Holme.
Atlantic Airways modtog sidste måned sin tredje Airbus A319 indenfor et år. Et af flyene er stationeret på Færøerne, hvor det bl.a. trafikerer selskabets hovedrute mellem Færøerne og Københavns Lufthavn, hvor en anden af selskabets A319 hører hjemme, mens det tredje har base i Billund Lufthavn, hvor det bl.a. flyver for charterrejsebureauet Atlantis Rejser.
Atlantic Airways’ bestyrelse takker Magni Arge for hans 18 år i spidsen for flyselskabet og et ”godt og trofast arbejde.”
I forbindelse med sin fratrædelse siger Magni Arge: ”Det har været 18 rigtig spændende og udfordrende år. Atlantic Airways er godt rustet til sin videre udvikling. Det har været et privilegium at arbejde sammen med ildsjælene blandt medarbejderne, og jeg ønsker selskabet alt det bedste fremover.”
Atlantic Airways omsatte i årets tredje kvartal for 189 mio. kr., en stigning på 11 pct. sammenlignet med tredje kvartal af 2012. Overskuddet efter skat blev 10,9 mio. kr. mod 14,9 mio. kr. i tredje kvartal af 2012.
Atlantic Airways så i tredje kvartal i år en stigning i passagertallet på 9 pct..
Generelt om tilstanden hos Atlantic Airways sagde Magni Arge sidste måned til standby.dk:
”Vi har forlænget vores rute fra Vagar (Færøerne, red) til Bergen til hele efteråret og frem til nytår i første omgang. Der er tale om to ugentlige flyvninger, søndag og torsdag.”
Videre sagde han: ”Udbuddet af sæder mellem Danmark og Færøerne forventes næste sommer at holde sig på niveau med i år, hvor der var relativt god plads – især på Billund, hvor vi indsatte flere Airbus 319 afgange med 144 passagersæder i forhold til de 95 stole der var på vores mindre BAe-fly.”
”Til gengæld forlænger vi næste sommer vores sæsonrute til Barcelona, så vi starter tre uger tidligere medio maj og forlænger fem uger i den anden ende, så vi først slutter ved efterårsferiens i oktober,” oplyste Magni Arge bl.a.
I foråret fejrede Atlantic Airways 25 års jubilæum, her sagde Magni Arge til standby.dk: ”Det var ikke let at starte Atlantic Airways – vi skulle op mod den mægtige Maersk-koncern, Maersk Air fløj mellem København og Færøerne. Men jeg vil hylde det fantastiske pionerarbejde i Atlantic Airways.”
Ud over sin rute til København, selskabets største, og den næststørste, Billund, følger islandske Keflavik.
Foruden ruterne til Danmark og Island, flyver Atlantic Airways også en række charterdestinationer.
Magni Arge blev i 1995 adm. direktør for Atlantic Airways. I dette forår sagde han med et grin til standby.dk: ”Dengang vidste jeg intet om luftfart, men jeg havde kendskab til turisme – for min bedstefar havde åbnet Færøernes første busrute.”