Atter liv i luftrummet mellem Billund og København

Ruten mellem Billund og Københavns Lufthavn har været utrafikeret siden Cimber Sterlings konkurs 3. maj. Ruten havde i Cimber Sterling-tiden op mod 120.000 årlige passagerer, ca. 5 pct. af Billunds samlede passagertal.

 

Fra i dag, mandag, genåbnes ruten officielt med første afgang fra Billund Lufthavn, SK 1280, kl. 06.30. Ruten flyves for SAS af det nye Cimber A/S med et ATR-propelfly med 66 pladser. I forvejen flyver Cimber A/S en række regionalruter for SAS med mindre CRJ-jets.

 

Mens Billund-København flyves fem gange på hverdage og to til tre gange lørdage og søndage, får SAS med sin genkomst til Billund også en anden rute, til Oslo – der dog kun får en afgang om dagen. Ruten åbner d.3. september. Denne flyves i forvejen af Sun-Air, morgen og aften, mens Norwegian har en enkelt aftenflyvning.

 

Reelt var første SAS-afgang på København-Billund søndag aften – SK 1289 med afgang kl. 22.45 fra Københavns Lufthavn til Billund.

 

Det er seks år siden, SAS fløj mellem Billund og København – herefter blev den overtaget af det daværende Cimber Air.

 

”Vi byder SAS meget velkommen tilbage til Billund og er glade for, at der nu atter er trafik mellem de passagermæssigt to største lufthavne i Danmark. Den manglede trafikering af ruten har kostet os nogle millioner kr., men som man kan se på vores passagertal, har vi ikke tabt noget nævneværdigt,” sagde Billund Lufthavns bestyrelsesformand, Bjarne Hansen, søndag til takeoff.dk

 

”Billund er ganske velforsynet med ruter til andre europæiske knudepunkter end København, så rejsende bruger disse til at komme videre ud i Europa og resten af verden. Jeg undrer mig over, at Billund-København først nu igen får en flyrute, det har været helt kafkask ikke at have trafik mellem de to lufthavne,” siger Bjarne Hansen og fortsætter:

 

”Billund Lufthavn ser generelt lyst på resten af året; vi har fået flere nye ruter – og fordi vi ikke har tabt væsentlige passagertal, har vi modsat de fleste andre danske lufthavne ikke opsagt medarbejdere i kølvandet på de færre passagerer efter Cimber Sterlings konkurs.”

 

Udover Billund havde Cimber Sterling også indenrigsruterne fra København til Bornholm, Karup og Sønderborg for sig selv. Danish Air Transport har overtaget ruterne til Bornholm og Sønderborg, mens Norwegian rykkede ind på Karup. SAS fløj i forvejen indenrigs til Aalborg og Aarhus – ruten til Aalborg er i konkurrence med Norwegian.

Skrevet af Henrik Baumgarten