Atter nordisk rejserekord til USA

Det er friske tal fra det amerikanske handelsministerium. Tallene for december 2011 er endnu ikke klar.
Men for hele 2010 var antallet af nordiske ankomster til USA på 1.002.779 – det var første gang, at Norden havde over en million ankomster til USA. Så med de 1.076.956 nordiske ankomster i de første 11 måneder af sidste år er den hidtidige rekord slået.

 

I de første 11 måneder af sidste år var der over 11 mio. ankomster fra Vesteuropa, her af kom 3,5 mio. fra Storbritannien, største europæiske marked for USA.
Fra Norden var tallene: 259.758 fra Danmark, en stigning på 6,3pct. i forhold til samme periode i 2010.

 

Der var 401.608 ankomster fra Sverige, en stigning på 19,7 pct.
Norge havde 234.305 ankomster i USA, et plus på 12,8 pct., mens der fra Finland var 109.755 ankomster, en stigning på 8,9 pct.
Island stod for den største nordiske vækst i procenter med en fremgang på 30,4 pct. til 45.482.
Takket være Icelandairs mange ruter til USA er Island det nordiske land med flest direkte forbindelser mellem Norden og USA.

 

Karin Gert Nielsen, direktør i Atlantic Link, der repræsenterer en række nordamerikanske stater og destinationer i Norden – samt direktør for den danske Discover America-komite, er begejstret for de nye tal:

 

”Det er fantastisk at antallet nordiske og baltiske turister der rejser til USA fortsætter med at stige. Kigger man nærmere på tallene kan man se, at Norden og Baltikum nu samlet er fjerde største europæiske marked for USA – kun overgået af England, Tyskland og Frankrig, der alle har mange flere indbyggere end Norden.”

 

To af de helt store aktører i den amerikanske turistbranche, U.S. Travel og Brand USA, har indgået en samarbejdsaftale og vil nu samarbejde tæt for at få USA gjort endnu mere attraktiv for internationale turister de kommende år.

 

Blandt de nye tiltag er bl.a., at Brand USA får ekstra synlighed på fagrejsemessen Pow Wow, der er en af de vigtigste årlige begivenheder for den amerikanske rejsebranche. Her møder rejsebureauer fra hele verden, mødearrangører og internationale medier den amerikanske turistindustri.

 

Los Angeles er i april vært for årets Pow Wow, hvor Norden deltager med en delegation på 60, som består af rejsebureauer, luftfartsselskaber, journalister, amerikanske ambassader og Discover America-komitéer samt mødeplanlæggere, der i år er specielt inviteret.

 

Karin Gert Nielsen, som også repræsenterer Pow Wow i Norden og Discover America i Danmark, er glad for det nye samarbejde:
”Det er skønt at se, at der nu er action bag de mange visioner for at få USA gjort mere attraktiv overfor resten af verden, nu også bliver iværksat. Og det er positivt, at Brand USA og U.S. Travel nu indgår dette nye samarbejde, som for alvor vil medvirke til at markedsføre USA i international sammenhæng.”

 

Brand USA blev lanceret i 2011, og er et nyt markedsføringsorgan, der skal markedsføre USA overfor internationale turister. Pengene til Brand USA kommer bl.a. fra det gebyr (ESTA), som de fleste nordiske rejsende betaler, når de skal forhåndsgodkendes for at rejse ind i USA.

 

U.S. Travel er en tværpolitisk organisation, som på vegne af turistindustrien i USA bl.a. arbejder på at gøre det nemmere for internationale turister at komme ind i USA – herunder at gøre indrejsen til USA nemmere og mere smidig for de mange internationale turister, der gerne vil besøge USA – men som ofte skræmmes væk af stramme indrejseregler og besværlige visaprocedurer.

 

Karin Gert Nielsen mener, at det nye samarbejde mellem Brand USA og U.S. Travel ligger i naturlig forlængelse af præsident Obamas udspil om at gøre det lettere for turister at besøge USA:
”Det nye samarbejde mellem Brand USA og U.S. Travel ligger perfekt i tråd med præsidentens nye turistudspil om at gøre det nemmere for internationale turister at rejse ind i USA. Desuden følger der denne gang penge med til indsatsen,” siger Karin Gert Nielsen.

 

Præsident Obama lancerede i slutningen af januar en handlingsplan, der skal gøre det betydeligt nemmere for internationale turister at komme ind i USA – bl.a. ved at udvide antallet af lande, hvis borgere ikke skal søge om visa til USA. Desuden skal visa ansøgnings processen gøres nemmere for visa-ansøgere – og så skal selve indrejseprocessen i de amerikanske lufthavne også blive mere smidig.

 

U.S. Travel anslår, at 14 millioner amerikanere er ansat i turistindustrien i USA, og at det tal kan stige med yderligere 1,8 mio. de kommende år, hvis antallet af internationale turister i USA igen kommer op på samme niveau som inden terrorangrebene på USA i september 2001.

 

Se mere på hjemmesiden: www.discoveramerica.dk

Skrevet af redaktionen