Attraktivt for SAS piloter at rykke til Mellemøsten

Etihad var i går i København, og selskabet lønner stort set som SAS, men der er nul skat i Abu Dhabi. Piloterne kan få tre års kontrakt og orlov hos SAS, som endnu ikke præcist ved, hvor mange der skal på tvungen orlov.

Det er hverdag igen hos SAS med nye løn-og arbejdsforhold og en mulighed for et antal piloter må gå på tvungen orlov, når de fleste af dem, der er på orlov til januar, igen skal ind i varmen. Selv om der sendes flere fly i luften, kommer de nye arbejdsbetingelser ikke til at give så mange jobs, som efter de gamle aftaler.

I går var Etihad, som omtalt i mandags her på siden, på roadshow i København i et samarbejde med SAS, og i dag afslører Berlingske Business en direkte lønsammenlig, som klar falder ud til Mellemøstens fordel.

Lønningerne for en kaptajn på langruter er stort set ens, når man medregninger et boligtilskud og andre ekstra ydelser hos Etihad på ca. 45.000 kr. om måneden. Lønnen er 90.000 sv. kr. om måneden for en SAS kaptajn i sammenligningen mod 63.000 kr. i Etihad. Til gengæld er der de 45.000 kr. i særlige tillæg.

Det er ret så dyrt at bo i Abu Dhabi, her beregnes 25.000 kr. om måneden, men uden skat bliver nettolønnen ca. 80.000 kr. om måneden i Abu Dhabi og ca. 30.000 kr. i København, i følge avisen. Hertil kommer, at der er 13 månedslønninger.

SAS er med i det roadshow, som nu fortsætter til Stockholm og Oslo, og som flyvechef Per Schrøder, SAS sagde forleden til standby. dk . ”Man skal måske ikke gøre det for pengenes skyld men for oplevelsen, og i SAS er der fuld tillid til flyselskabet, som arbejder på samme måde operationelt som i SAS, drevet af tidligere piloter fra British Midland.”