SAS-ansatte anbefaler en plan for uhelds-fly

SAS’ medarbejdere har diskuteret, hvad der skal til, for at det bliver trygt at flyve med Dash-fly igen. Det fortæller formand for Dansk Pilotforening og pilot i SAS gennem 22 år, Mogens Holgaard.
”Besætningen skal være fuldstændig tryg. Det var stærk tobak at se de dramatiske billeder fra Aalborg. For pårørende, naturligvis, men også for piloter og stewardesser. De er jo også mennesker af kød og blod, med familier og børn,” siger han om baggrunden for mødet, som fandt sted på opfordring fra SAS’ ledelse.

Udmeldingen kommer blot et par dage efter, at flyveforbuddet for alle Dash-fly blev ophævet. Og dagen efter, at endnu et Dash-fly måtte nødlande i München på grund af et næsehjul, der ikke ville folde sig ud.
”Da jeg hørte det med næsehjulet, så tænkte jeg: ”Nå, er der mere”. Men det behøver ikke have noget som helst med os at gøre. Det må vi tage stilling til, når det er klarlagt, hvad der var årsag til det,” siger Mogens Holgaard.

På SAS-mødet deltog cirka 150 piloter og kabinefolk samt medarbejdernes sikkerhedsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant. Formålet var at finde forslag til en handlingsplan for, hvordan Dash-flyene skal komme tilbage i luften. Resultatet er blevet afleveret mundtligt til ledelsen, som herefter beslutter, hvordan flytypen skal gå i luften igen.

En af de indstillinger, som medarbejderne har givet ledelsen, er behovet for mere tid mellem flyvningerne.
”Nu har der været mistanke knyttet til flyet, så kan vi jo ikke starte op med fuld knald. Normalt flyver et fly mindst 10 timer om dagen. Det ønsker vi ikke at gøre, når vi starter op igen, vi vil have masser af tid på jorden,” forklarer Mogens Holgaard.
Behovet for tid skyldes, at der er blevet konstateret en konstruktionsfejl i flyene, siger han.
”Vi skal vide, at hvis der er den mindste usikkerhed, så skal man kunne tage dem ud af planen og gennemgå dem. Så der skal være større huller i programmet”.

(Politiken, d. 23. september, 2007)

Skrevet af