Kamp om bagagehåndteringen i Kastrup

Konkurrencen om bagagehåndteringen i Københavns Lufthavn er skærpet mellem de tre operatører SGS, Novia og Servisair. SGS, som ejes af SAS, dominerer ubetinget markedet ved at sidde på 82 pct., men hverken Novia eller Servisair tror, at der er plads til dem begge. Novia sidder på 10 pct. og Servisair 8 pct. af bagagehåndteringen. I øjeblikket kæmper Novia og Sevisair fra kunde til kunde, men Novia har lagt sig i spidsen ved at erobre både Air Greenland og Air France KLMs bagagehåndtering.
Branchen har ændret sig inden for de seneste år som følge af, at flyselskaberne har skåret i omkostningerne. Det har gjort forholdene i branchen vanskeligere. Siden Servisair kom ind på markedet i 1999 er prisen faldet 30–50 pct., vurderer Novias adm. direktør, Stig Thygesen. Konkurrencen mellem de to små bagagehåndteringsselskaber kan blive afgjort inden for den nærmeste fremtid, hvor Maersk Air skal vælge sin fremtidige operatør, ligesom Sterling muligvis skifter i forbindelse med den nye alliance med Norwegian.
(Børsen, 14/2)

Skrevet af

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.