Selv om man er i betalingsstandsning, kan man godt i USA få lov til at sælge voldsomt ud af flyparken. Det fik Delta Air Lines af dommeren i går. Et ukendt antal fly fra langdistanceflyet Boeing 767 til Boeing 737 i amerikansk indenrigstrafik skal sættes til salg, og indtægten hjælpe det betrængte selskab, der er på randen af konkurs.
Samtidig oprettes holdes kravet til piloterne – som naturligt står til en stor fyringsrunde, når der ikke er så mange fly. De skal præstere 325 millioner dollars i besparelser her og nu.
Det fik formanden for Deltas pilotforening til at sige i retten: “Fejlen er, at ledelsen i Delta Air Lines ikke ved, hvad de selv vil. Skal det være et lavprisselskab, et fuld service ruteselskab eller et internationalt ruteselskab ? Delta vil være et stort internationalt selskab med lavprisselskabs omkostninger, og det kan man ikke.”
Retssagen fortsætter i dag. Udfaldet ventes også at få stor betydning for langruterne næste år, heriblandt den planlagte til København.
Tagget med: Delta