VisitDenmark har globale ambitioner – og gør noget ved dem

Af adm. direktør Dorte Kiilerich, VisitDenmark



”Fremtiden for dansk turisme ligger ikke i Tyskland eller på andre nærmarkeder. Den ligger i Kina, Indien og en række sydamerikanske og mellemeuropæiske lande.”



Sådan skrev Karsten Madsen i Take Off for nylig og spurgte, om Danmark, branchen og VisitDenmark er gearet til fremtiden.



Der skal ikke være nogen tvivl om, at VisitDenmark har styr på, hvordan fremtidens turiststrømme bevæger sig, og ikke mindst at vi har ambitioner om at forfølge dem.



Med 107 medarbejdere i Danmark, Sverige, Finland, Norge, Tyskland, Holland, Storbritannien, USA , Japan og Kina har vi radaren ude i mere end 20 lande verden over. Dertil kommer et tæt samarbejde med en lang række virksomheder, der enten er til stede på markederne eller følger udviklingen tæt.



Ser vi på et land som Kina, er der i dag et marked på omkring 35 millioner købedygtige kinesere – og antallet vokser dag for dag. Alene på grund af markedets enorme størrelse har Kina et stort potentiale også for turismen.



Da Danmark opnåede ADS-status, søgte VisitDenmark derfor om tilladelse til at operere på markedet, og fik som et af de allerførste turistråd i verden en officiel godkendelse og kunne kort herefter – i regi af Scandinavian Tourist Board – åbne en repræsentation i Kina. Det skete i 2005.



Åbningen af det kinesiske rejsemarked betyder imidlertid ikke, at vi i løbet af de næste par år skal forvente kinesiske turister i samme antal som f.eks. svenske turister. Det kinesiske marked er ligesom andre asiatiske markeder umodent, og det kommer til at tage år, før vi opnår en egentlig volumen.



I dag er Danmark ikke kinesernes første prioritet, når de rejser ud. Når rejseaktiviteten starter og et marked begynder at modnes, går turen i første omgang til nabolandende og først herefter til Europa. Det klassiske førstegangs besøg i Europa går under forkortelsen LONPARO – London Paris Rom.

Først tredje eller fjerde gang kommer Skandinavien i betragtning i stærk konkurrence med især de østeuropæiske lande.



Som en lille spiller på et internationalt marked med stor konkurrence er en af dansk turismes helt store udfordringer synlighed. Vi har ikke mulighed for at gennemføre f.eks. tv-kampagner, og forsøger derfor at blive synlige på andre effektive, men langt billigere måder som f.eks. pressebearbejdning og online markedsføring.



VisitDenmark tror på, at Kina, Indien og en række andre lande kan blive en god forretning for Danmark i fremtiden. Vi følger udviklingen nøje og i de lande, hvor vi ikke allerede har aktiviteter, er vi klar til at sætte ind, når det bliver aktuelt.



Der er imidlertid ikke nogen tvivl om, at et besøgsland som Danmark er og altid vil være afhængig af sine nærmarkeder. Trods et kæmpe potentiale er der ikke noget, der tyder på, at Kina i nærmeste fremtid vil få samme betydning som Tyskland, der trods tilbagegang stadig står for næsten to-tredjedele af samtlige udenlandske overnatninger i Danmark. Derfor har VisitDenmark naturligvis også fokus på at vende de seneste 10 års tilbagegang på dette marked.



For VisitDenmark er det væsentligt, at turiststrømmene fra nærmarkederne fastholdes, samtidig med at der investeres i at skabe efterspørgsel fra nye, store markeder. Rejsemønstrene på markederne er forskellige og efterspørgslen efter produkter, oplevelser, transportmuligheder og overnatningsformer varierer meget fra marked til marked.

Ved både at satse på nærmarkeder og fjernere markeder får vi en langt bedre udnyttelse af Danmarks infrastruktur og mangfoldighed af tilbud landet over samt et kundegrundlag, der rejser til Danmark ud over den traditionelle højsæson. En satsning på nærmarkederne udelukker altså ikke de fjernere markeder – eller omvendt.



VisitDenmark har globale ambitioner på dansk turismes vegne. Sammen med vores partnere vurderer vi til stadighed, hvor det bedst kan betale sig at sætte ind, så vi fortsat tiltrækker en høj andel af udenlandske turister til Danmark.

Skrevet af