BA’s overtagelse af BMI koster Swiss-rute til København

Det er et større puslespil, men det hænger sammen. Københavns Lufthavn står til at miste Swiss-ruten til Basel, der åbnede i marts sidste år.

 

I en pressemeddelelse oplyser Swiss, at nedlæggelsen af Basel-ruten til København er del af omstruktureringen af rutenetværket fra Basel – som konsekvens af, at Lufthansa vil sælge British Midland (BMI) til International Airlines Group med British Airways og Iberia. Salget skal dog godkendes af EU – Virgin Atlantic, der også ville overtage BMI, er stærkt imod at BA køber BMI.

 

Men som planen er nu stopper BMI 21. maj sine tre daglige flyvninger mellem London Heathrow og Basel. Det tab erstatter Swiss med to daglige fly mellem Basel og London City Airport. Ruten skal flyves med en af Swiss’ Avro RJ100 med plads til 97 passagerer.
For at frigive kapacitet til dette lukker Swiss de nuværende ruter fra Basel til København, Budapest og Manchester.

 

Swiss flyver undtagen lørdag dagligt mellem Basel og København. Ifølge CPHtraveller.dk havde Swiss sidste år ca. 35.000 passagerer på Basel-København.
Easyjet flyver også mellem de to byer – og går fra mandag i næste uge fra fire ugentlige fly til en daglig forbindelse.

 

EU vil 16. marts meddele, om man tillader Lufthansa at sælge BMI til British Airways. Prisen er ca. 1,5 milliarder kr. Sidste år blokerede EU’s konkurrencekommissær, Joaquin Almunia, at det græske Star Alliance-medlem, Aegean Airlines, kunne overtage det andet store græske flyselskab, Olympic, af frygt for højere priser for forbrugerne.

 

Virgin Atlantic, der gerne ville købe BMI, håber det også vil ske i den foreslåede handel mellem Lufthansa og British Airways om BMI.

Får BA lov at købe BMI stiger BA’s antal af start- og landingstilladelser i London Heathrow fra de nuværende 43 pct. til 52 pct., skriver Reuters.

Skrevet af Henrik Baumgarten