Bandbulle mod Golfens flyselskaber

 

Jess Smisek.

Jess Smisek.

LUFTFART: Der findes analyser, som er komplet overflødige, og hvor svaret kendes på forhånd.-Amerikanske flyselskaber vil have revurderet Open Skies aftalen.

Når OpenSkies.travel sætter en undersøgelse i gang i USA og spørger alle, der har fordel af den liberaliserede ordning, om de bakker den op, da er resultatet givet på forhånd.

Websiden har spurgt travel managers, journalister og rejsebureauer om deres syn på regeringens liberalisering af det amerikanske luftfartsmarked og aftaler med de fremmede selskaber.

Helt som ventet svarer 97,6 procent af de 420 adspurgte (i øvrigt et lille tal), at de synes liberaliseringen er en god ide. Underforstået at klagerne fra de amerikanske selskaber, vendt mod Golfens flyselskaber, er en egoistisk handling for at få egne fordele.

”At hævde, som US selskaberne gør, at det er unfair konkurrence fra Golfens flyselskaber, er simpelthen udtryk for kommerciel protektionisme, ” siger websidens redaktør.

Lige på og hårdt fra Jess Smisek

En noget anden vinkel kom frem i Wings Club i New York, hvor adm. direktør for United Airlines Jess Smisek var på podiet om emnet.

Han lagde ikke fingrene imellem over for Emirates, Etihad og Qatar på vegne af United, Delta og America.

”Golfselskaberne er fanget med bukserne nede i deres subsidier fra deres egne stater. De tre flyselskaber taber tonsvis af penge. Golfselskaberne er vokset fire gange så meget, som andre sammenlignelige globale virksomheder i området.

Lufthansa, Air-France – KLM og British Airways ar alle blevet klemte og har tabt omsætning på grund af de tre Golf-selskaber. De ville til gengæld ikke have eksisteret uden subsidier fra deres respektive regeringer.

Open Sky aftalen med USA gav de tre golfselskaber en åben dør til det amerikanske marked. Hvad fik vi til gengæld? Adgang til Dubai!

Golfselskaberne yder en butler service om bord på deres bedste klasser. Noget som ingen er villig til at betale for, og som kun kan leveres af flyselskaber sponseret af deres egne stater.”

Til sidst fastslot Smisek: ”Tag ruten med Emirates fra Dubai over Milano til New York. De bruger femte frihedsret til at stoppe for at få brændstof i Europa og tage passagerer op, selv om de med fly med moderne teknologi sagtens kan flyve direkte fra Emiraterne til USA.”

Så kan man vistnok godt sige, at linjerne er trukket skarpt op. Og at de amerikanske selskaber vil gøre meget for at få regeringen til at kræve en genforhandling. Man skal ikke udelukke, at det vil lykkes.