Bankerne i tvivl om SAS fremtid

Erik Thedèen.

I første omgang blev eksisterende lån reddet på målstregen via telefonmøder i weekenden.  Til gengæld melder den svenske stat klart ud, at man forventer, at SAS klarer det selv. – De ansatte piloter vil købe Widerøe.

SAS ledelsen bliver presset mere og mere op ad muren for at komme ud med et budskab om det projekt, som skal revolutionere hverdagen og redde flyselskabets økonomiske fundament. Jo længere der går, desto flere rygter og kommentarer dukker op.

I denne weekend var det i Sverige, at Dagens Industri kunne berette om et møde i torsdags mellem långivende banker og SAS, angiveligt på grund af rygter om et forestående konkurs. Det blev i følge bladet til en række telefonmøder i weekenden, som sluttede med, at bankeren fortsat er åbne for lånene.

Noget tyder på, at SAS har kunnet fremlægge tilstrækkelige beviser på, at den plan, der er under opsejling, er så troværdigt, at der ikke er nogen konkurstrussel.

I Norge siger den norske erhvervsminister i samme anledning til Dagens Näringsliv, ”at man ikke kommer med flere penge til SAS. Selskabet må bevise, at det selv er i stand til at tjene penge.”

I Sverige siger statssekretær Erik Thedèen til spørgsmålet, om man er parat til at hjælpe SAS med flere penge: ”Et hypotetisk spørgsmål. Vi går ud fra at bestyrelsen og styrelsen i SAS gennem de nødvendige tiltag kan sikre, at selskabet har en tilfredsstillende finansiel stilling og handlingsplan for de kommende udfordringer.”

I dag kan Berlingske Business berette, at piloterne i norske Widerøe er klar til at købe selskabet sammen med et norsk investeringsselskab. Ideen er, at man fortsat skal flyve i tæt samarbejde med SAS. Hvis det kan realiseres, regner de norske piloter med en pris på ca. en milliard for Widerøe til den slunkne kasse i SAS.

Såvel de norske piloter, som det svenske telegrambureau TT venter, at SAS melder ud, hvad der rent faktisk skal ske med spareplan og visioner for fremtiden inden årsregnskabet (kun ni måneder) offentliggøres 8. november.