Travel Technology Europe. Foto: Steven Bradshaw/TTE

Bedre brugeroplevelser i 2018

Sikringen af forbrugernes data er en af de store teknologiske udfordringer i 2018. Alligevel er det først og fremmest brugeroplevelsen, der investeres i.

Ikke alene er persondataforordningen (EU’s General Data Protection Regulation – GDPR), der træder i kraft 25. maj 2018, en af de største udfordringer blandt virksomheder i rejsebranchen i 2018. Hele 29 procent er stadig usikre på, om de har fundet den rette teknologi til at sikre forbrugernes data.

Det viser en undersøgelse Travel Technology Europe, der i februar har sin årlige messe i Olympia Grand i London, har lavet. Her svarede 15 pct. af deltagerne i undersøgelsen, at overholdelsen af persondataforordningen var deres største udfordring. Derefter fulgte integrationen af NDC (New Distribution Capability), at holde trit med konkurrenterne samt at holde online booking og hjemmeside opdateret.

I undersøgelsen deltog 135 indkøbere fra rejsebranchen. 66 pct. at de adspurgte arbejder i Storbritannien, 20 pct. er fra det øvrige Europa og 14 pct. fra resten af verden.

Oplevelsen har 1. prioritet
Men til trods for, at sikringen af data har høj prioritet, er det først og fremmest teknologi, der øger brugeroplevelsen, der vil blive investeret i. Her er det content marketing, betalingsløsninger og teknologi til genkendelse af gæsten, der har højeste prioritet.

Til det siger David Chapple, Event Director, Travel Technology Europe:

Selv om virksomheder indenfor rejsebranchen står overfor nogle ret store regulative udfordringer i 2018, så er det positivt at se, at de stadig planlægger at investere i brugeroplevelsen og ikke har tabt de mere langsigtede mål af syne. Persondataforordningen er uden tvivl en udfordring, og mens nogle virksomheder stadig er usikre på deres strategi, så er der stadig tid til at få gjort noget ved det.”

Længere nede af listen over områder, virksomhederne ønsker at investere i, kommer sikkerhed, kunstig intelligens, Blockchain og virtual reality.

Bitcoin vinder frem
Ifølge undersøgelsen har fem pct. allerede investeret i bitcoin og 24 pct. overvejer at investere i teknologi, der understøtter cryptocurrency indenfor de næste fem år. 10 pct. vil investere indenfor de næste ti år, og hele 61 pct. svarede, at de overhovedet ikke har nogen planer viden retning.

Relaterede artikler:

Rejsebureauforeningen holder ikke hånden over synderne

Ny lov kan ruinere rejsebureauer

Travelport får som første GDS højeste NDC-certificering

x

Læs Også

Airbnb overvejer eget flyselskab

Koncernchefen for Airbnb har luftet tanker om at Airbnb kunne oprette eget flyselskab – koncernens finansdirektør mener ikke det er en god ide.

Mezi.com falder i hænderne på American Express

Amerikanske Mezi.com, der har danske Johnny Thorsen i ledelsesgruppen, er blevet overtaget af American Express.

Sådan kan rejseindustrien forberede deres medarbejdere på fremtiden

DEBAT: Når kunstig intelligens udvikles og implementeres, skal det så bare erstatte dygtige medarbejdere, spørger direktør og konsulent Ole Mortensen i et debatindlæg.

Dansk firma øger fokus på digitalisering i hotelbranchen

En kapitalindsprøjtning i millionklassen fra ny investor skal hjælpe den danske virksomhed DigitalGuest videre ud på det globale marked med sin digitale gæstebog til hotelbranchen.

Airbnb øger sit fokus

Portalen skal fremover også inkludere boutique hoteller, bed&breakfast og high-end udlejning samt et bonusprogram.

Nummerpladen som brobillet

På både Storebælt og Øresund kan betalingen for turen klares via nummerpladen. Det kræver blot, at man på forhånd knytter sin nummerplade til betalingskortet.