Sikringen af forbrugernes data er en af de store teknologiske udfordringer i 2018. Alligevel er det først og fremmest brugeroplevelsen, der investeres i.
Ikke alene er persondataforordningen (EU’s General Data Protection Regulation – GDPR), der træder i kraft 25. maj 2018, en af de største udfordringer blandt virksomheder i rejsebranchen i 2018. Hele 29 procent er stadig usikre på, om de har fundet den rette teknologi til at sikre forbrugernes data.
Det viser en undersøgelse Travel Technology Europe, der i februar har sin årlige messe i Olympia Grand i London, har lavet. Her svarede 15 pct. af deltagerne i undersøgelsen, at overholdelsen af persondataforordningen var deres største udfordring. Derefter fulgte integrationen af NDC (New Distribution Capability), at holde trit med konkurrenterne samt at holde online booking og hjemmeside opdateret.
I undersøgelsen deltog 135 indkøbere fra rejsebranchen. 66 pct. at de adspurgte arbejder i Storbritannien, 20 pct. er fra det øvrige Europa og 14 pct. fra resten af verden.
Oplevelsen har 1. prioritet
Men til trods for, at sikringen af data har høj prioritet, er det først og fremmest teknologi, der øger brugeroplevelsen, der vil blive investeret i. Her er det content marketing, betalingsløsninger og teknologi til genkendelse af gæsten, der har højeste prioritet.
Til det siger David Chapple, Event Director, Travel Technology Europe:
Selv om virksomheder indenfor rejsebranchen står overfor nogle ret store regulative udfordringer i 2018, så er det positivt at se, at de stadig planlægger at investere i brugeroplevelsen og ikke har tabt de mere langsigtede mål af syne. Persondataforordningen er uden tvivl en udfordring, og mens nogle virksomheder stadig er usikre på deres strategi, så er der stadig tid til at få gjort noget ved det.”
Længere nede af listen over områder, virksomhederne ønsker at investere i, kommer sikkerhed, kunstig intelligens, Blockchain og virtual reality.
Bitcoin vinder frem
Ifølge undersøgelsen har fem pct. allerede investeret i bitcoin og 24 pct. overvejer at investere i teknologi, der understøtter cryptocurrency indenfor de næste fem år. 10 pct. vil investere indenfor de næste ti år, og hele 61 pct. svarede, at de overhovedet ikke har nogen planer viden retning.
Relaterede artikler:
Rejsebureauforeningen holder ikke hånden over synderne