TECH: Travelport har opfyldt alle IATA’s krav til at kunne fungere som direkte bindeled mellem flyselskaberne og deres kunder, og første globale flyselskab er på vej med NDC-løsning.
I onsdags fik Travelport som den første GDS NDC’s (New Distribution Capability) ‘level 3’ certificering som ‘aggregator’ mellem flyselskabet og rejsebureauet.
Da IATA lancerede NDC-initiativet i 2012 var en af ambitionerne at udfordre GDS’erne og åbne flere valgmuligheder for distribution for flyselskaberne. Og Travelports certificering kan vise sig at være det gennembrud, der er brug for, for at komme videre med de ambitioner.
“GDS’erne er en fundamental forretningspartner for NDC til at skabe signifikant volumen. Derfor byder vil Travelport velkommen som den første GDS, der er NDC level 3 certificeret som ‘aggregator’. Som certificeret ‘aggregator’ er Travelport nu i stand til at bringe NDC ud til deres eksisterende kunder og udvide mulighederne til en bredere række af flyselskaber,” siger Yanak Hoyles, IATA’s direktør for NDC Program.
Travelport arbejder sammen med Farelogix, der er eksperter indenfor flyteknologi, og de er allerede godt i gang med at rulle den første NDC-forbindelse ud for et stort globalt flyselskab, som de endnu ikke vil røbe navnet på.
En ny æra
I IATA’s register over, hvor mange der er certificeret, er der 115 virksomheder, som er certificeret på et af niveauerne. Ud af de 115 er 39 flyselskaber certificeret på level 3, og nogle virksomheder er registeret flere gange. Blandt andet Amadeus, der har en level 3-certificering som IT-leverandør, men kun level 1 som ‘aggregator’. Travelport har også en level 2 certificering som IT-leverandør.
Til den nye certificering siger Travelports senior VP og MD of Air Commerce, Derek Sharp: “Vi er taknemmelige overfor IATA for denne anerkendelse og er glade for at være den første handelsplatform for rejser til at være fuldgyldigt NDC-certificeret til denne æra for distribution via flere kilder.
Vi forbinder allerede rejseindkøbere gennem flydatabasen ATPCo til mere end 280 ydelser. Det vil denne NDC-status understøtte. Den vil også understøtte vores nuværende omfattende API-forbindelser og vores værdsatte værktøjer til krævende arbejdsgange, service og synkronisering. Det er en kompleks proces for alle involverede, og vi ser frem til at samarbejde med andre partnere for at gøre denne nye æra til en succes.”
Ikke alle fortæller sandheden
Midt i november holdt Travelport en workshop om NDC for rejsebranchen i København, og her sagde Ian Heywood, global head of product and marketing Air Commerce, Travelport, at ikke alle fortæller sandheden om, hvad NDC kan komme til at betyde på grund af forskellige dagsordner. Men ingen kan til gengæld rigtigt fortælle, hvor det hele ender.
“Det går ikke væk. Alt er ved at ændre sig, men det sker langsommere, end mange tror. Mit råd er, at rejsebureauerne skal tale med flyselskaberne. Hvis de værdsætter jer som kunder, kan det være, at de vil opfylde jeres behov. Men hvad fungerer for jer? Hvad har jeres kunder brug for?” spurgte Ian Heywood deltagerne og opfordrede til, at man følger med i den kommende tid, hvor der vil blive testet forskellige muligheder.
Relaterede artikler:
Ny teknologi giver udfordringer
Hvordan flyselskaberne mistede kontrollen med deres salg og distribution