Af de foreløbig 67 bestilte krydstogtskibe til levering frem mod 2036 har Norwegian Cruise Line Holdings afgivet ordre på i alt 13 skibe til en samlet værdi af små 100 milliarder kroner. Arkivpressefoto: Norwegian Cruise Line.

Bestiller nye krydstogtskibe for 400 milliarder kroner

Frem til 2036 har verdens krydstogtrederier foreløbig bestilt 67 krydstogtskibe med i snit plads til lige over 2.500 passagerer. Koncernen med flest bestillinger er Norwegian Cruise Line Holdings.

Der er i dag i runde tal cirka 450 oceangående krydstogtskibe; hertil kommer flodkrydstogtskibe. Tallet vil blive pænt forøget de kommende 10 år med yderligere 67 til en samlet værdi af næste 400 milliarder kroner, skriver Cruise Industry News.

De 67 skibe, som der indtil nu er kendte bestillinger på – der kommer formentlig mange flere, får tilsammen 170.000 sengepladser.

Rederiet med flest bestillinger på nye krydstogtskibe er Norwegian Cruise Line Holdings, der har afgivet ordre på i alt 13 skibe til en samlet værdi af små 100 milliarder kroner. NCL-koncernen omfatter tre varemærker; mainstreamproduktet Norwegian Cruise Line med i dag 19 krydstogtskibe, det finere Oceania Cruises (syv skibe) og highend-rederiet Regent Seven Seas Cruises (fem skibe).

Den senest kendte bestillinger er fra Royal Caribbean International, der skal have et fjerde skib i Icon-klassen – verdens største klasse med samlet plads til næsten 10.000 passagerer og besætningsmedlemmer. Skibet koster cirka 13 milliarder kroner.

I sidste måned bestilte Disney Cruise Line fire nye krydstogtskibe til levering mellem 2027 og 2031.

Verdens største krydstogtkoncern, Carnival, er også i år kommet med ordre på tre krydstogtskibe til levering mellem 2029 og 2033 – skibene er større end Carnivals nuværende største skibe.

Tre europæiske skibsværfter dominerer
Chantiers de l’Atlantique i Frankrig, italienske Fincantieri og Meyer Werft i Tyskland (og Finland) er de tre primære europæiske skibsværfter, der bygger hovedparten af de store oceangående krydstogtskibe.

Kunderne er nærmest alle de store krydstogtrederier, herunder de tre største Carnival, Royal Caribbean og Norwegian.

Og mens ordrebøgerne på skibsværfterne for 10 år siden var fyldt for de kommende fem år, booker krydstogtrederier nu plads til nye skibe 10 år ude i fremtiden, siger Monty Mathisen, chefredaktør for Cruise Industry News.

Og der bestilles stadig større skibe med plads til endnu flere passagerer. Monty Mathisen siger: ”Man kan sige, at ”våbenkapløbet” mellem krydstogtrederierne er i fuld gang. Rederierne tænker, at når konkurrenten bestiller ”en skinnede ny ting,” så skal vi også have en skinnede ny ting.”

 

Relaterede artikler:

Norwegian bestiller yderligere otte nye krydstogtskibe

Forsker: Krydstogtskibet bliver selve oplevelsen, ikke krydstogtet

Krydstogtskibe skal bruge 75.000 nye medarbejdere