Boeing omlægger salg og marketing

boeing_777x_s9vf4Flyproducenten vil ændre sin strategi for salg og marketing få dage efter, man gik glip af en ordre til en værdi af 9,5 milliarder dollar fra Japan, som hidtil har været et sikkert Boeing-marked.

Baggrunden for omlægningen er Japan Airlines beslutning sidste uge om at vælge Airbus A350 som afløser for selskabets Boeing 777 i stedet for at vælge next-generation Boeing 777X.

En talsmand for Boeing afviser dog, at de to ting har noget med hinanden at gøre, men henviser i stedet til pensioneringen af Mike Bair til november. Han er chef for markedsføring og strategi for flyproducentens langdistancefly.

I den nye struktur overføres marketingfunktionerne til salgsgruppen under marketing vice president Randy Tinseth, mens strategi og forretningsudvikling overflyttes til finansgruppen.

Mike Bair har blandt andet i en periode været chef for udviklingen af Boeing 787 Dreamliner, men forlod posten i 2007, da udviklingen var et halvt år bagud for planerne.