EU-kommissær Margrethe Vestager har på kommissionens vegne igen sendt et bødekrav på 776 millioner Euro – 5,8 milliarder kroner – til 11 flyselskaber, som EU mener har dannet kartel om priserne på luftfragt fra 1999 til 2006.
EU idømte oprindeligt bøderne i november 2010, men de blev annulleret ved en kendelse i EUs generaldomstol i december 2015 på grund af procedurefejl.
Nu lyder det fra EUs konkurrencekommissær, at man har rettet fejlene fra dengang og nu sender et fornyet bødekrav til SAS, Air Canada, Air France/KLM, British Airways, Cargolux, Cathay Pacific Airways, Japan Airlines, LAN Chile, Martinair, Qantas og Singapore Airlines.
Ifølge EU slipper Lufthansa og datterselskabet Swiss International Air Lines for bødekrav, da de i 2005 opnåede immunitet ved at afsløre detaljer om arrangementerne mellem flyselskaberne.
Efter den oprindelige dom appellerede alle flyselskaber undtagen Qantas.
“Millioner af virksomheder er afhængige af flyfragten, som har over 20% af alle EU importer og næsten 30% af EUs eksport”, siger Margrethe Vestager. ”Ved at arbejde i kartel i stedet for at konkurrere om at yde bedre service kan ikke accepteres af EU-Kommissionen. Den nye beslutning om kartelbøder sikrer, at de flyselskaber, der var med i cargo-kartellet, bliver straffet for deres ulovligheder”.
SAS har med det samme oplyst, at man vil appellere straffen. “Vi sætter spørgsmålstegn ved kommissionens beslutning, som allerede én gang er blevet annulleret”, siger SAS generaladvokat Marie Wohlfahrt. ”Gennem hele processen har SAS samarbejdet med kommissionen og i mere end 11 år argumenteret imod EU-Kommissionens opfattelse, at SAS Cargo har deltaget i et globalt kartel.”
Bøden vil figurere i SAS regnskab for andet kvartal 2016/2017 med 70,2 millioner Euro – 520 millioner danske kroner.