Nogle bookingmaskiner er ikke helt ærlige når det gælder om at vise de bedste priser når forbrugerne for eksempel skal booke hoteller, siger de britiske konkurrencemyndigheder. Arkivfoto.

Bookingmaskiner kritiseres af myndigheder

Nogle hotel-søgemaskiner vildleder forbrugerne ved at vise resultater der afhænger af, hvor meget bookingmaskinen betales af hotellerne.

Bookingmaskiner skal indføre en mere fair forretningspraksis – blandt andet i måden de viser søgeresultater på, lyder noget af kritikken fra de britiske konkurrencemyndigheder, Competition and Markets Authority, CMA.

CMA begyndte i efteråret en større undersøgelse af søgemaskiner – og en foreløbig rapport har mange kritiske bemærkninger til, hvordan en række af de såkaldte OTA’er (Online Booking Agent) agerer på nettet når forbrugerne for eksempel søger billige hotelværelser.

CMA nævner ingen navne på de OTA’er, der er blevet undersøgt, men de største på markedet er blandt andet Booking.com, Hotels.com og Expedia, skriver BBC.

Blandt kritikpunkterne er, at nogle OTA’er giver brugerne vildledende oplysninger om for eksempel hvor mange værelser, der er til rådighed på hotellet den pågældende dag, hvor lang tid den viste pris er tilgængelig og hvor mange andre der også kigger på netop den samme værelsestype – dette gøres blandt andet for at stresse den potentielle forbruger til at booke værelset, oplyser CMA.
Der er eksempler på, at visningen af et hotel på søgemaskinen blandt andet kan afhænge af, hvor stor en kommission hoteller betaler til OTA’en. Dette er irrelevant for forbrugerne og ikke en fair forretningsmetode, lyder kritikken.

Klar med store bøder
De britiske konkurrencemyndigheder har nu sendt advarselsbreve til en række OTA’er, hvor det kræves at de retter ind og opfylder fair handelsvilkår for at overholde loven om forbrugerbeskyttelse. Vil OTA’erne ikke indføre en mere fair forretningsgang, er de britiske konkurrencemyndigheder klar til at slæbe dem i retten, hvor de risikerer store bøder – og pletter på deres firma-image.

CMA kritiserer også nogle OTA for ikke tydeligt fra starten af bookingen af et hotelværelse at vise, hvad den endelige pris bliver.

Relaterede artikler:

Det klager danske feriegæster over

Minister vil undersøge bookingportaler

Airbnb til kamp mod bookingmaskiner

 

x

Læs Også

Ny rejseteknologi giver mange udfordringer

Travel managers er ”positivt skeptiske” overfor flyselskabernes New Distribution Capability-program, der vil berøre hele rejsebranchen, siger den danske formand for IATA’s NDC-gruppe af europæiske travel managers.

Firmarejsende utrygge ved data-sikkerhed

2 ud af 3 er bekymret for data-sikkerhed når de er på forretningsrejse, siger ny undersøgelse fra erhvervsrejsebureauet CWT.

Amadeus udvider i hotelbranchen

Reservationssystemet Amadeus vil bruge 9,2 milliarder kroner på at forstærke sig på hotelområdet med køb af teknologivirksomheden TravelClick.

Distributionssystem styrker sit NDC-team

Sabre – et af de 3 globale GDS-systemer – tanker også markante samarbejdspartnere for at stå stærkere i forbindelse med IATA’s New Distribution Capability-program.

Travelport kan hjælpe med flyselskabers ekstraafgifter

Travelport med reservationssystemerne Galileo og Worldspan kan senere i år gøre det muligt for kunder blandt rejsebureauer og firmakunder at booke for eksempel Lufthansa uden at betale ekstra fee.

Norwegian øger samarbejde med Amadeus

For at tiltrække flere passagerer til sit voksende antal langruter har Norwegian fornyet sin aftale med distributionssystemet Amadeus.