Også danske hoteller er udfordret af bookingportalernes konkurrencebegrænsende prisklausuler. De hæmmer mulighed for at tilbyde lavere priser via hotellernes egne hjemmesider, lyder det fra Horesta.
Den danske hotelbranches interesseorganisation, Horesta, roser Brian Mikkelsen efter erhvervsministeren har bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen analysere konkurrencesituationen blandt hotelbookingplatforme, de såkaldte OTA’er som Booking.com, Hotels.com og Expedia.com
Horesta har længe efterlyst at et dansk lovindgreb skal forbyde prisklausuler fra de store bookingportaler. Ifølge Horesta er over halvdelen af hotelværelserne i Europa nu omfattet af et forbud mod prisklausulerne, enten fordi de nationale myndigheder har forbudt dem eller som følge af domstolsafgørelser. Danmark bør følge den europæiske udvikling, lyder det fra Horesta, der glæder sig over, at erhvervsminister Brian Mikkelsen nu vil have analyseret området.
”Tyskland, Frankrig og Italien har allerede sat ind over for bookingportalerne for at sikre hotelvirksomhedernes frihed til at prissætte deres værelser billigere på deres egne hjemmesider. Vi har at gøre med et område, hvor tre aktører sidder på over 90 procent af det europæiske marked for bookinger via OTA’erne,” siger Katia K. Østergaard, administrerende direktør i Horesta, og tilføjer:
”Trioen udnytter denne markedsdominans ved at kræve prisbegrænsende klausuler på en række områder i kontrakterne med hotellerne. Myndighederne må skride ind for at sikre, at portalerne ikke fortsætter med at misbruge denne dominans.”
”Værdiløs imødekommelse”
Katia K. Østergaard tilføjer, at Horesta længe har præsenteret problemstillingen for skiftende danske erhvervsministre, og hun glæder sig over, at erhvervsminister Brian Mikkelsen nu tager affære.
Sidste år indgik de store aktører Expedia og Booking.com aftale med konkurrencemyndighederne, som gav hotellerne mulighed for at have forskellige priser på forskellige bookingportaler, men det giver Horestas administrerende direktør ikke meget for.
”Vi ønsker en situation, hvor hotellerne frit må prissætte deres værelser på egne hjemmesider uden begrænsende prisklausuler. Portalerne opkræver i forvejen store kommissioner for deres tjenester, og hotellerne har ikke anden udvej end at betale på grund af de internationale aktørers markedsdominans,” siger Katia K. Østergaard.
I 2012 betalte de danske hoteller 250 millioner kroner i kommissioner til bookingportalerne. I 2016 var dette beløb 475 millioner kroner – det svarer til 3,3 procent af den samlede hotelomsætning i Danmark, oplyser Horesta.
Ministeren ønsker fair konkurrence
I en pressemeddelelse skriver Erhvervsministeriet, at erhvervsminister Brian Mikkelsen har bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen analysere konkurrencesituationen i Danmark blandt hotelbookingplatforme. Dette sker for at få belyst, om der er særlige konkurrencemæssige udfordringer for de danske hoteller.
”Store virksomheder skal naturligvis være fair overfor små virksomheder, der er afhængige af at kunne sælge og promovere deres produkter gennem for eksempel digitale platforme,” siger ministeren og tilføjer:
”Jeg har modtaget henvendelser fra flere i hotelbranchen, som udtrykker bekymring for konkurrencesituationen mellem bookingplatforme og aftaler mellem bookingplatforme og hoteller. For mig er det vigtigt, at sikre effektiv og fair konkurrence for danske virksomheder. Jeg har nu bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurdere, om de nuværende markedsforhold er til gavn for forbrugere og virksomheder.”
Relaterede artikler:
Bookingmaskines moderselskab skifter navn