Airbnb øger nu sit fokus på at tiltrække boutiquehoteller og Bed & Breakfast overnatningssteder. Arkivfoto.

Airbnb til kamp mod bookingmaskiner

I nyt udspil tilbyder Airbnb i åbent brev ejere af uafhængige boutiquehoteller og Bed & Breakfast et samarbejde så de undgår høje kommissioner til de store bookingmaskiner.

Airbnb er navnlig på søgning efter boutiquehoteller og Bed & Breakfast med en ”unik beliggenhed og personligt værtskab.” Airbnb ønsker kun en kommission på tre til fem procent og vil blandt andet tilbyde promovering i dets loyalitetsprogram, SuperGuest.

”Vi har gentagne gange hørt mindre forretningsdrivende i hotelbranchen sige, at de kommissioner de skal betale for at få reservationer via bookingmaskiner (de såkaldte OTA’er, red) som Expedia og Booking.com på op til 30 procent er alt for høje,” står der blandt andet i det åbne brev. Alene i Danmark betalte danske hoteller i 2016 tæt på en halv milliard kroner i kommissioner til bookingportalerne.

I det åbne brev skriver Airbnb også, at mange ejere af mindre virksomheder i branchen konstant har fokus på den bedste måde at markedsføre sine værelser på online. Dette kan Airbnb hjælpe med, hedder det.

Ifølge Airbnb har virksomheden indtil nu formidlet over 300 millioner gæsteovernatninger i navnlig private boliger – og forventer i 2028 at have en milliard årlige overnatninger. På verdensplan udbyder portalen i dag 4,5 millioner udlejningsboliger i 81.000 byer. De tre største markeder er Paris, London og New York.

4 nye forretningsområder
Airbnb henviser i sit åbne brev til de ændringer koncernen fremlagde sidste måned. Her blev der præsenteret fire kommende nye forretningsområder: Vacation Home, Unique Space, B&B og Boutique.

Vælger for eksempel boutiquehoteller og Bed & Breakfast-overnatningssteder at tilslutte sig Airbnb, så er de ikke bundet i en årrække og skal ikke på Airbnb’s hjemmeside konkurrere med for eksempel store hotelkæder, hedder det.

Og ved at komme ind under paraplyen hos Airbnb bliver de tilsluttede boutiquehoteller og B&B’s promoveret overfor potentielle gæster fra hele verden. Ligeledes lokker Airbnb med adgang til en række markedsføringsværktøjer.

Relaterede artikler:

Minister vil undersøge bookingportaler

Airbnb øger sit fokus

Danske hoteller fastholder pres mod Airbnb

x

Læs Også

Kæde af luksushoteller bliver lidt større

Small Luxury Hotels of the World har den sidste måneds tid fået nye medlemmer i England, Frankrig, Kina og USA af den eksklusive klub. Der er kun to SLH-hoteller i Danmark.

Lavpriskæde får nyt hotel ved København

Den danske lavpriskæde Zleep skal have nyt hotel med nyt koncept med hotellejligheder. Hotellet med 112 værelser åbner i 2020. Kæden har netop ansat salgsdirektør.

Nyt hotel får bydelens fotos på værelserne

I september åbner Scandic et af sine mere unikke nye hoteller, Kødbyen på Vesterbro i København. De 370 værelser skal blandt andet udsmykkes med flotte fotos fra kvarterets beboere.

Hotelkæde skal bruge 25.000 nye medarbejdere

Svenske hoteller tiltrækker ikke nok nye ansatte. Nyt samarbejde mellem Nordic Choice Hotels og uddannelsesinstitution skal i Sverige med jobgaranti afhjælpe noget af den akutte mangel.

Kendt hotel blev større

”Lavprisselskaberne fra Aalborg Lufthavn er blandt vores største konkurrenter,” siger direktøren for berømte Ruths Hotel i Gammel Skagen, der netop har fået seks nye værelser.

Ishockey-VM var navnlig godt for midtjyske hoteller

De danske hoteller havde i maj et rekordhøjt antal overnatninger – navnlig båret frem af VM i ishockey i Herning og København. Også fremgang på feriecentre, campingpladser, vandrerhjem og lystbådehavne