Airbnb øger nu sit fokus på at tiltrække boutiquehoteller og Bed & Breakfast overnatningssteder. Arkivfoto.

Airbnb til kamp mod bookingmaskiner

I nyt udspil tilbyder Airbnb i åbent brev ejere af uafhængige boutiquehoteller og Bed & Breakfast et samarbejde så de undgår høje kommissioner til de store bookingmaskiner.

Airbnb er navnlig på søgning efter boutiquehoteller og Bed & Breakfast med en ”unik beliggenhed og personligt værtskab.” Airbnb ønsker kun en kommission på tre til fem procent og vil blandt andet tilbyde promovering i dets loyalitetsprogram, SuperGuest.

”Vi har gentagne gange hørt mindre forretningsdrivende i hotelbranchen sige, at de kommissioner de skal betale for at få reservationer via bookingmaskiner (de såkaldte OTA’er, red) som Expedia og Booking.com på op til 30 procent er alt for høje,” står der blandt andet i det åbne brev. Alene i Danmark betalte danske hoteller i 2016 tæt på en halv milliard kroner i kommissioner til bookingportalerne.

I det åbne brev skriver Airbnb også, at mange ejere af mindre virksomheder i branchen konstant har fokus på den bedste måde at markedsføre sine værelser på online. Dette kan Airbnb hjælpe med, hedder det.

Ifølge Airbnb har virksomheden indtil nu formidlet over 300 millioner gæsteovernatninger i navnlig private boliger – og forventer i 2028 at have en milliard årlige overnatninger. På verdensplan udbyder portalen i dag 4,5 millioner udlejningsboliger i 81.000 byer. De tre største markeder er Paris, London og New York.

4 nye forretningsområder
Airbnb henviser i sit åbne brev til de ændringer koncernen fremlagde sidste måned. Her blev der præsenteret fire kommende nye forretningsområder: Vacation Home, Unique Space, B&B og Boutique.

Vælger for eksempel boutiquehoteller og Bed & Breakfast-overnatningssteder at tilslutte sig Airbnb, så er de ikke bundet i en årrække og skal ikke på Airbnb’s hjemmeside konkurrere med for eksempel store hotelkæder, hedder det.

Og ved at komme ind under paraplyen hos Airbnb bliver de tilsluttede boutiquehoteller og B&B’s promoveret overfor potentielle gæster fra hele verden. Ligeledes lokker Airbnb med adgang til en række markedsføringsværktøjer.

Relaterede artikler:

Minister vil undersøge bookingportaler

Airbnb øger sit fokus

Danske hoteller fastholder pres mod Airbnb