Airbnb øger nu sit fokus på at tiltrække boutiquehoteller og Bed & Breakfast overnatningssteder. Arkivfoto.

Airbnb til kamp mod bookingmaskiner

I nyt udspil tilbyder Airbnb i åbent brev ejere af uafhængige boutiquehoteller og Bed & Breakfast et samarbejde så de undgår høje kommissioner til de store bookingmaskiner.

Airbnb er navnlig på søgning efter boutiquehoteller og Bed & Breakfast med en ”unik beliggenhed og personligt værtskab.” Airbnb ønsker kun en kommission på tre til fem procent og vil blandt andet tilbyde promovering i dets loyalitetsprogram, SuperGuest.

”Vi har gentagne gange hørt mindre forretningsdrivende i hotelbranchen sige, at de kommissioner de skal betale for at få reservationer via bookingmaskiner (de såkaldte OTA’er, red) som Expedia og Booking.com på op til 30 procent er alt for høje,” står der blandt andet i det åbne brev. Alene i Danmark betalte danske hoteller i 2016 tæt på en halv milliard kroner i kommissioner til bookingportalerne.

I det åbne brev skriver Airbnb også, at mange ejere af mindre virksomheder i branchen konstant har fokus på den bedste måde at markedsføre sine værelser på online. Dette kan Airbnb hjælpe med, hedder det.

Ifølge Airbnb har virksomheden indtil nu formidlet over 300 millioner gæsteovernatninger i navnlig private boliger – og forventer i 2028 at have en milliard årlige overnatninger. På verdensplan udbyder portalen i dag 4,5 millioner udlejningsboliger i 81.000 byer. De tre største markeder er Paris, London og New York.

4 nye forretningsområder
Airbnb henviser i sit åbne brev til de ændringer koncernen fremlagde sidste måned. Her blev der præsenteret fire kommende nye forretningsområder: Vacation Home, Unique Space, B&B og Boutique.

Vælger for eksempel boutiquehoteller og Bed & Breakfast-overnatningssteder at tilslutte sig Airbnb, så er de ikke bundet i en årrække og skal ikke på Airbnb’s hjemmeside konkurrere med for eksempel store hotelkæder, hedder det.

Og ved at komme ind under paraplyen hos Airbnb bliver de tilsluttede boutiquehoteller og B&B’s promoveret overfor potentielle gæster fra hele verden. Ligeledes lokker Airbnb med adgang til en række markedsføringsværktøjer.

Relaterede artikler:

Minister vil undersøge bookingportaler

Airbnb øger sit fokus

Danske hoteller fastholder pres mod Airbnb

x

Læs Også

Danmarks største hotel bliver lidt mindre

Til juni næste år åbner Danmarks største hotel med 1.203 værelser – det er 17 mindre end bebudet. Hotelkæden CabInn er endnu ikke klar med navnet på direktøren for det nye kæmpehotel. I Ørestad kommer yderligere 800 værelser.

Lufthavnshotel får ny direktør og opgraderes for millioner

Et af de tre hoteller tæt på Københavns Lufthavn har netop fået ny direktør - Quality Airport Hotel Dan skal nu istandsættes for millioner.

Millioninvestering giver hotel nye kunder

I kampen om gæster på high end-hoteller, har Københavns største hotelgruppe brugt millioner på at forædle hotellet 71 Nyhavn. Det har gjort high end-hotellet til gruppens dyreste i værelsespriser.

Scandic åbnede årets største hotel i København

Med 370 værelser er Scandic Kødbyen det største nye hotel til at åbne i København i år. I alt får landets største hotelkæde i disse år 5 nye hoteller, herunder dets største udenfor København.

Staten og kommunerne på jagt efter 135 hoteller

Den 1. januar vil Statens og Kommunernes Indkøbsservice indgå en ny 24 måneders aftale med 135 hoteller over hele landet. Aftalen har en værdi af 300 millioner kroner.

Nyt hotel i København forventer 130.000 overnatninger

Fredag den 7. september åbner Danmarks største hotelkæde sit nyeste hotel i København, Scandic Kødbyen. De 120 ansatte er fra egne rækker samt andre hoteller - se det store gruppefoto.