Interessen for et krydstogt med verdens kommende største krydstogtskib er så stor, at rederiet Royal Caribbean før det var planlagt, har sat kommende sejladser med Icon of the Seas til salg.
Normalt sætter krydstogtrederier sejladser til salg et par år ud i fremtiden. Men efterspørgslen efter et krydstogt med Icon of the Seas, der først har sin jomfrusejlads sidst i januar næste år, er tilsyneladende så stor, at Royal Caribbean International fra Royal Caribbean Group netop har åbnet for krydstogter frem til april 2026.
Icon of the Seas, der i denne tid færdiggøres på det finske Meyer-Turku værft, bliver verdens største krydstogtskib.
Det 365 meter lange skibe har kostet cirka ni milliarder kroner og Icon vil kunne medtage 5.610 passagerer med to i hver af de 2.805 kahytter og suiter (der er 28 kategorier), og 7.600 når der er redt op på alle sengepladser. Samtidig får Icon en besætning på 2.350; altså i alt næsten op til 10.000 mennesker ombord ved fuld kapacitet.
Krydstogtmediet Cruise Hive skriver, at Royal Caribbean på grund af den store interesse for at booke krydstogter med Icon, nu har sat krydstogter til salg helt frem til april 2026. Indtil nu havde Royal Caribbean frigjort krydstogter til foråret 2025. Men nu er der altså lagt yderligere et år til salg.
15.000 kroner for billigste indvendige kahyt – største suite er i tre etager
Icon skal med hjemmehavn i Miami sejle en uges krydstogter i Caribien – og den billigste, indvendige kahyt koster over 2.000 dollars, små 15.000 kroner, for en uge per person.
Michael Bayley, koncernchef for Royal Caribbean International, der foreløbig har 26 store krydstogtskibe, siger ifølge Cruise Hive: ”Siden vi for et år siden åbnede salget til krydstogter med Icon of the Seas, har interesse fra publikum for at booke rejser med Icon været uden fortilfælde. Vi har tydeligvis med Icon skabt en revolutionerende rejseoplevelse, det viser gæsternes ønske om at sejle med Icon.”
Fire ud af fem af de 2.805 kahytter og suiter på Icon har plads til mindst tre overnattende gæster – og 70 procent af overnatningsfaciliteterne har balkon. Den største suite er en Ultimate Family Townhouse-suite på 167 kvadratmeter fordelt på tre etager og med blandt andet soveplads til otte personer. Suiten koster i snit 75.000 dollars om ugen – knap 525.000 kroner.
Hele Royal Caribbean Group tæller 63 krydstogtskibe. De fleste og største er hos mainstream-varemærket Royal Caribbean International, resten er hos det lidt finere Celebrity Cruises samt RCG’s highend-produkt, Silversea Cruises.
Ligeledes ejer RCG i en joint venture halvdelen af TUI Cruises og Hapag-Lloyd Cruises.
Relaterede artikler:
“Rejsebureauer sælger 80 pct. af vores krydstogter”