Frankrig har foreløbig 2.800 kilometer jernbanestrækninger til sine TGV-højhastighedstog. Wikipedia-foto: Kabelleger/David-Gubler.

”Botox-program” til franske højhastighedstog

Mens de franske TGV-højhastighedstog i dag har over 100 millioner årlige passagerer, forventes tallet at være over 200 millioner i 2030. Det er en af grundene til opdateringsprogram af togene.

104 af de i alt 363 franske TGV (Trains à Grande Vitesse)-højhastighedstogsæt skal have en ansigtsløftning via et ny igangsat tiltag, der kaldes ”Botox Programme.”

Det skal blandt andet forlænge levetiden på de eksisterende tog, skriver mediet RailTech, der citerer de statslige franske jernbaner, SNCF Voyageurs. SNCF opererer flere slags højhastighedstog og har også afgivet en stor ordre på 115 nye INOUI 2025 TGV-togsæt.

I øjeblikket har SNCF 363 TGV-togsæt – mod 410 i 2018. Men trods færre togsæt, er antallet af passagersæder steget 10 procent, da der er kommet flere dobbeltdækker-passagervogne

104 TGV-tog i ”Botox Programme”
Det nye ”Botox Programme” omfatter restaurering og opdatering af 104 TGV-togsæt. Togene skal gennemgås enkeltvis for at bestemme deres tekniske tilstand. Kan togene køre videre, bliver de opgraderede, skal et togsæt skrottes, kan der bruges op til 3.000 dele fra hvert togsæt i andre, operative tog.

De af de 104 højhastighedstog i ”Botox Programme,” der vurderes egnet til opgradering, vil nærmest være så gode som nye når de igen ruller ud af værkstederne. Efter værkstedsbesøget, der kan tage mellem fire og seks måneder per togsæt, kan disse køre i yderligere op til 10 år – dette gælder dog kun for dobbeltdækker-togene, oplyses det.

Den samlede udgift til ”Botox Programme” vil være ”flere hundrede millioner euro,” altså over én milliard kroner.

Der er foreløbig over 2.800 kilometer jernbanespor i Frankrig til højhastighedstog – men der kommer flere skinner, også fordi togene kører ind i nabolande som Italien, Spanien og Tyskland. Der er TGV-højhastighedsruter til en række store franske byer, ligesom der køres højhastighedstog fra Frankrig til flere nabolande – den mest berømte rute er nok fra Paris under Den engelske Kanal til London.

 

Relaterede artikler:

Vil tredoble højhastighedstogstrækninger i Europa

Fransk turisme ser ny tendens fra danske rejsende

Greenpeace: Togrejser ofte dobbelt så dyre som flyet