Bred opbakning til Cimber-Sterling løsning

Der er mange løsninger, man kunne have foretrukket for Cimber-Sterling i stedet for den, der nu ser ud til at blive modellen. Først og fremmest, at flyselskabet kunne have klaret sig selv som et godt, moderne, dansk flyselskab. Når det var udelukket i den nuværende konstruktion, er den model, der tegner sig i horisonten ikke værst.

Hvis den ukrainske rigmand bag Manswell Enterprises, Igor Kolomoyskij, mener noget alvorligt ved at kaste store millionbeløb ind i luftfart, hvor de fleste taber penge, da er mulighederne talrige. Først og fremmest i at drive dygtig regionaltrafik, i ringere grad at kæmpe mod magtfulde lavprisselskaber og store ruteselskaber.

Derfor er der da også masser af lovord, som roser den konstruktion vi kun aner, men ikke kender. I så henseende gives kun henholdende svar fra ledelsen i både Cimber Sterling og Skyways.

Den positive modtagelse kommer blandt andet fra aktionærerne, som handlede aktien 4,6 procent op på en dag, da SAS og andre luftfartsaktier fortsat faldt. Andre velmenende ord fra adm. direktør i DRF, Lars Thykier.

Han siger til Børsen: ” Denne aftale giver rejsebranchen en anden form for sikkerhed. Den skaber stabilitet hos de bureauer, der køber billetter hos Cimber Sterling.”

Den danske analytiker, som ved mest om luftfart, Jakob Pedersen, Sydbank, siger bl. a. til Berlingske: ”Der er væsentlig seriøsitet bag det her projekt, og der kan potentielt være rigtig mange penge bag. Første skridt på vejen bliver en sammenlægning af Cimber og Skyways flyflåde, der skal ensrettes. Dobbeltfunktionerne skal også væk over hele linjen.”

Branchedirektør i DI Transport, Michael Svane, siger til Børsen: ” Den aftale er redningen for Cimber Sterling. Selskabet kommer nu til at indgå i en større strategiplan og der er udviklingsperspektiver i selskabet.”
Direktør for Skyways, Lars-Åke Bertilsson, kommenterer til Berlingske: ”Vi skal blive en stærk regional spiller. Først i Skandinavien og så i hele Nordeuropa. Det er en tydelig strategi fra ejeren, at det både skal ske gennem organisk vækst og opkøb.”

Også SAS hilser løsningen velkommen. Vicepræsident John Dueholm kan godt lide konsolideringer, så ved han, hvem man skal koncentrere sig om. Han har tidligere udtalt, at han gerne ser samarbejdet med Cimber-Sterling fortsat, og det gentager han, som det ser ud i dag. Aftalen er imidlertid kun gældende for et år ad gangen.

 

Skrevet af Ejvind Olesen