TURISME: 2017 er på højde med 2016, der var et rekordår for britiske turister i Danmark, og et internationalt hotelsamarbejde vil gøre Danmark mere synlig.
2016 var et rigtig godt år, når det gælder britiske turister i Danmark. Siden 2008 har der været en gennemsnitlig årlig vækst på 6,6 pct., og i 2016 blev det til 899.000 overnatninger, hvilket var 86.000 flere end i 2015, og til trods for Brexit og et fald i pundet ser 2017 også meget lovende ud.
“Antallet af britiske turister er trods brexitsnak fortsat meget højt. 2017 er fuldstændig på niveau med 2016, som i sig selv var rekordhøjt med en vækst på 11 pct. Storbritannien er fortsat det marked, hvorfra der kommer flest udenlandske turister til København. Antallet af flyruter direkte til Danmark er højt, mere end 300 afhængig af sæson, og er på niveau med 2016,” siger VisitDenmarks markedschef for UK & USA, Dennis Englund.
Nyt hotelsamarbejde
Men briterne kommer ikke af sig selv. Der er mange årsager til, at de finder vej til Danmark.
“Det høje aktivitetsniveau skyldes en fortsat enkel tilgang til Danmark i alle prisklasser, et meget omfattende pressearbejde med ugentlige omtaler af Danmark i ledende britiske medier, samt et markant øget aktivitetsniveau hos turoperatører og rejeagenter, der i stigende omfang har Danmark med i deres programmer,” siger Dennis Englund.
Og muligheden for, at 2018 kan holde trit med de to foregående år, er netop blevet styrket gennem et nyt samarbejde.
Engelske Best Loved Hotels med 200 hoteller i England og Irland er netop kommet med i en af verdens største organisationer for privatejede hoteller, Global Alliance of Private Hotels. Her er Small Danish Hotels også med, og i den forbindelse siger, direktør Jørgen Christensen:
”Med Best Loved Hotels om bord får vi mulighed for at profilere Danmark og hotellerne i Small Danish Hotels endnu stærkere i England og Irland og dermed hente flere britiske gæster til landet. Og det er jo essensen af det verdensomspændende samarbejde. Foruden attraktive stordriftsfordele og globalt fagligt netværk markedsfører vi hinanden på tværs af grænserne og sender gæster i hinandens retning.”
Der er tæt på 800 hoteller i Global Alliance of Private Hotels, som er en sammenlægning af de tidligere organisationer Private Hotels Europe og Charme & Caratére Hotels.
Relaterede artikler:
Dansk turisme går glip af 500 millioner kroner