Mens mange lande melder om flere ankomster af udenlandske turister end før pandemien, er det anderledes i Storbritannien. Sidste år havde briterne tre millioner færre ankomster fra udlandet.
I 2019, året før pandemien, havde Storbritannien 40,9 millioner ankomster af udenlandske besøgende, herunder forretningsfolk og turister. Sidste år var tallet 38 millioner. Dermed hakker briterne efter landets konkurrenter når det gælder ankomster fra udlandet. En af forklaringerne er stigende priser.
Ny research fra tænketanken Centre for Economics and Business Research viser, at der heller ikke i år er udsigt til en markant bedring. Der henvises blandt andet til en prognose fra det statslige britiske turistråd, VisitBritain, der for i år kun forudser en ”moderat forbedring” i de udenlandske ankomsttal til 38,7 millioner, altså blot 700.000 flere end sidste år. Det var ellers forventet, at briterne i år ville være retur til de samme ankomsttal som tilbage i 2019.
Og de udenlandske besøgende bruger færre penge i Storbritannien (England, Nordirland, Skotland og Wales), otte procent mindre i år end tilbage i 2019, lyder det fra tænketanken – eller 2,8 milliarder pund, cirka 24,6 milliarder kroner.
Flere forklaringer på nedgangen
Centre for Economics and Business Research har flere forklaringer på de svage ankomsttal og de udenlandske rejsendes reducerede forbrug under deres ophold i Storbritannien.
Blandt disse er svækket forbrugertillid, så der passes på pengene, langvarige eftervirkninger af pandemien og at der siden 2019 har været en general prisstigning i Storbritannien på i snit 23,5 procent. ”Og den prisstigning er større end i andre turistlande, Storbritannien konkurrerer med, herunder landene i Eurozonen og USA,” vurderer CEBR.
Tænketanken har kigget nærmere på de britiske prisstigninger fra 2019 til i dag. For prisstigninger der angår turismen, er udgifterne til overnatning, for eksempel hotel, steget i snit 35,8 procent siden pandemien, mens gennemsnitsprisen på restaurantbesøg er gået op med 28,7 procent og for flybilletter med 47,6 procent, i snit,” lyder det fra CEBR der tilføjer, at det britiske pund er steget i værdi, hvilket gør vekselkursen dårligere for udenlandske turister.
Det har blandt andet også fået udenlandske turister til at shoppe mindre i Storbritannien, at briterne i kølvandet på deres beslutning om at melde sig ud af Europa, i hvert fald af EU, har afskaffet muligheden for at få refunderet moms via det nu indstillede britiske UK’s tax-free shopping-program.
Det får for eksempel generelt højtforbrugende købere af luksusprodukter til at vælge at shoppe efter disse varer i lande, hvor de stadig kan få momsen refunderet, vurderer CEBR.
Relaterede artikler:
Her er Storbritanniens 10 mest besøgte turistattraktioner
Danske Kilroy Group åbner rejsebureauer i Storbritannien
Berømt militærbygning i London bliver nyt luksushotel