SAS vil udlicitere check-in

SAS fører eller har ført forhandling med handlingsselskaberne Novia og Servisair om, at de helt eller delvis skal overtage bl.a. check-in for SAS, erfarer Take Off fra en velinformeret kilde.



Sandsynligheden for at SAS vil udlicitere bl.a. check-in blev forstærket i går, mandag, da et overvældende flertal hos de danske Luftfartsfunktionærer i SAS sagde nej til SAS’ ledelsens spareforslag – dermed er Luftfartsfunktionærernes fremtid i flykoncernen på spil, skriver Berlingske Tidende. SAS-ledelsen anser forhandlingerne som afsluttet, mens funktionærernes formand forventer nye forhandlinger.



Koncernchef Jørgen Lindegaard og resten af SAS-ledelsen har flere gange før og under forhandlingerne pointeret, at resultatløse forhandlinger vil medføre, at de pågældende opgaver i fremtiden vil blive udført af eksterne leverandører. SAS-ledelsen forhandlingerne med luftfartsfunktionærerne som endegyldigt afsluttet, og Lindegaard skal beslutte, hvor blodigt opgøret med de 1.700 ansatte skal ende.



”Intet resultat er også et resultat. Dette er ikke en overenskomst til forhandling, men en spareplan, der skal redde SAS. Forhandlingerne er slut. Og det er nu ledelsens pligt at finde besparelserne på anden vis,” siger informationschef for SAS Danmark, Troels Rasmussen, til Berlingske Tidende.




”Dette handler om virksomhedens overlevelse, og den er ikke til afstemning. Hvis ikke vore virksomheder på jorden kan leve op til markedsvilkårene, har SAS-koncernens luftfartsselskaber ret til at vælge andre leverandører,” siger Troels Rasmussen til Jyllands-Posten.




I går stemte 95% af de omkring 500 HK-ansatte for deres del af planen.



Take Off kunne torsdag i sidste uge oplyse, at netop Servisair til august lukker i Sverige. Det sker efter Servisair efter syv år har opgivet at få overskud i lufthavnene Stockholms Arlanda og Gøteborg Landvetter. Servisair meddelte i sidste uge sine 450 ansatte i Sverige, at det fransk-ejede selskab lukker i Sverige den 9. august.




Servisair har en halv snes kunder i Sverige. Størst er Finnair, men de øvrige bl.a. tæller Air France, British Airways, KLM, SN Brussels Airlines, Swiss og TAP. Servisair har i Norden også flyhandling i Københavns Lufthavn, Oslo og Helsingfors. Det vides ikke om de økonomiske problemer vil få konsekvenser for Servisair i disse lufthavne.

Skrevet af