Avis stiller spørgsmål om vinderne af Danish Travel Awards

Vinderne skulle, mener Ekstra Bladets rejseredaktør Per Kanstrup, have været Star Tour, Spies eller Tjæreborg fordi de har flest chartergæster – samt MyTravel Airways med flere charterpassagerer end SAS Danmark.



I sin redaktørklumme i Ekstra Bladets i øvrigt glimrende ugentlige rejsetillæg, skrev Kanstrup i lørdags, at det er ”yderst sjældent for ikke at sige aldrig,” at Star Tour, Spies og Tjæreborg bliver bedste charterrejsearrangør.



”Alligevel finder kloge hoveder ud af, at Atlantis Rejser, som sælger krydstogter på Nilen, er Danmarks bedste charterrejsebureau,” skrev Ekstra Bladets rejseredaktør.



Per Kanstrup mener også, at det hotel som Danish Travel Award-aftenen afvikles på, nærmest pr. automatik får prisen som landets bedste.

Hilton Copenhagen Airport har i 2002, 2004 og 2006 været vært for Danish Travel Awards – men hotellet vandt også i 2005, da Danish Travel Awards blev holdt i Billund Lufthavn; sidste år gik prisen til First Skt. Petri i København, og i år var Københavns Lufthavn vært for Danish Travel Awards.



Det er også galt, at SAS Danmark blev Bedste Charterflyselskab ”trods strejker og store forsinkelser… Hvad mon de tænker hos Skandinaviens største charterflyselskab, MyTravel Airways,” skriver Per Kanstrup og tilføjer:

”Sådan kan jeg blive ved. Prisuddelingen (Danish Travel Awards, red) er en gang Tordenskjolds soldater, hvor ”vennerne” af Stand By favoriseres. Til lykke med det!”



Vinderne af Danish Travel Awards er aldrig blevet udpeget Stand By.

Stand By arrangerer eventen med et præsidium med deltagelse af Danmarks Rejsebureau Forening, charterbrancheforeningen RiD, hotellernes arbejdsgiverforening, Horesta, ANTOR (de udenlandske turistkontorers samarbejdsorganisation, BARD (de udenlandske flyselskabers organisation) samt Danske Rejseskribenter.



Vinderne findes via spørgeskemaer til medarbejdere i rejsebranchen samt via et analysefirma, fra i år

Zapera.com, der spørger forbrugerne – eller en blanding af de to kombinationer.

Forbrugerne skal dels nævne, hvilket f.eks. charterbureau de har rejst med (dermed får de store naturligvis stemmer), dels vurdere kvaliteten af rejsen (dermed har de mindre bureauer en chance for at blande sig blandt vinderne).



(For god ordens skyld: billedet fra årets Danish Travel Award viser Cimber Airs adm. direktør, Jørgen Nielsen, til venstre, da han på vegne af sit flyselskab modtager prisen som Bedste Indenrigsflyselskab af aftenens konferencier, Jes Dorph-Petersen.)



HB

Skrevet af