Charterarrangører støtter 5-kroners fond

Henrik Specht.

Charterbranchens forening støtter nu, at der betales 5 kr. til fond under Rejsegarantifonden pr. solgt rejse til dækning for mistet flybillet eller pakkerejse, hvis et flyselskab eller pakkerejsearrangør krakker. Samtidig ønsker RID rejsebureauernes garantistillelse afskaffet.

Loven om Rejsegarantifonden revideres i denne tid i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Danmarks Rejsebureau Forening genfremsatte i går sit forslag om en national fond til sikring af flypassagerer mod tab, hvis deres flyselskab krakker. Der skal indbetales 5 kr. for solgt rejse til denne fond, foreslår DRF.

I dag hæfter Rejsegarantifonden ikke for flybilletter, købt gennem et rejsebureau, når et flyselskab krakker – selv om Rejsegarantifonden får de 20 kr., forbrugerne betaler for at sikre sig mod flyselskabets konkurs. Kun hvis både flyselskab og rejsebureau går konkurs, og der er købt konkurssikring, dækker Rejsegarantifonden.

”Det er uholdbart,” sagde DRF’s adm. direktør, Lars Thykier, og pegede på sidste års konkurser i Cimber Sterling, Malev og Spanair.

Tirsdag bakkede direktør for foreningen Rejsearrangører i Danmark, Henrik Specht, op om DRF’s forslag om at indbetale 5 kr. pr. solgt rejse. RID’s medlemmer repræsenterer ca. 85 pct. af det danske chartermarked.

”Det er rigtigt, at RID tidligere var imod de fem kroner pr. solgt rejse, men det var pga. andre forudsætninger ikke var opfyldt. Men RID synes sammen med DRF og Forbrugerrådet, at det er en god ide med de fem kroner – forudsat, at 5-kroners ordningen både gælder ved et flyselskabs konkurs og hvis en pakkerejsearrangør lukker. Det forudsætter også, at rejsearrangørerne ikke samtidig skal stille garantier til Rejsegarantifonden,” siger Henrik Specht til standby.dk og tilføjer:

”Det er ikke rimeligt hvis rejsebureauerne skal stille garantier til Rejsegarantifonden, mens flyselskaberne kan nøjes med at betale fem kroner for hver solgt rejse. Det ville være konkurrenceforvridende.”

Rejsegarantifonden har i dag en formue på ca. 70 mio. kr. ”Vi håber, at den kommende konkursordning vil sikre, at den formue, der primært er opbygget af rejsearrangørernes indbetalinger, ikke medgår til at finansiere et flyselskabs konkurs,” siger Henrik Specht.