Regeringen begik en ”kæmpe fejl,” hvis den få uger efter rejsevejledningerne blev forlænget til 31. august, genåbner grænserne tidligere, lyder nødråb fra charterbranchen, der beder om mere hjælp.
Regeringen overvejer tilsyneladende igen at ændre rejsevejledningerne, så danskerne kan rejse på ferie i udlandet før 31. august. ”Vi er naturligvis glade for, at Regeringen tænker på at genåbne grænserne. Vi vil hellere end gerne flyve,” siger Jan Vendelbo, administrerende direktør for Danmarks største charterrejsebureau, Spies, og formand for charterbranchens brancheforening RID.
”Problemet er bare, at skaden er sket. Charterbranchen kan ikke bare genstarte med kort varsel. Vi har fulgt myndighedernes udmelding den 29. maj om nedlukning af branchen i yderligere tre måneder, og flere hundrede tusinde danskere, som havde glædet sig til at komme på ferie sydpå, har derved fået deres rejse annulleret,” siger Jan Vendelbo.
Statsministeren meddelte på sit seneste pressemøde, den 29. maj, at hun forlænger rejsevejledningerne til 31. august med undtagelse af Tyskland, Norge og Island. Dermed lukkede Mette Frederiksen nærmest rejsebranchen hele sommeren, lyder kritikken.
I går signalerede Mette Frederiksen i Folketingets spørgetid, at der måske alligevel kan komme nogle flere åbninger til andre lande, men der var intet konkret om hvilke lande og hvornår det eventuelt ville ske.
At der måske alligevel åbnes for flere lande før 31. august glæder og irriterer blandt andet den danske charterbranche. I en længere pressemeddelelser fra RiD, Rejsearrangører i Danmark – charterselskabernes brancheforening, står der blandt andet:
”Den 29. maj blev gulvtæppet revet væk under charterbranchen. Statsministeren sagde på TV, at familien Danmark ikke må rejse på ferie sydpå før tidligst 1. september. Det betød, at hundredtusindvis af danskere fik annulleret deres charterferie.”
Havde forventet at måtte sende gæster afsted 1. juli
Den overraskende tre måneder lange forlængelse af rejsevejledningerne ramte charterbranchen lige i solar plexus, skriver RiD i sin pressemeddelelse og tilføjer:
”Charterselskaberne havde klart forventet, at danskerne fik lov at rejse fra 1. juli, hvor det meste af Europa ser ud til at lukke op.”
Over 80 procent af charterbureauernes fortjeneste ligger i de nedlukkede sommermåneder. ”Det er også i disse måneder, man skaber likviditeten til at komme igennem de sværere måneder hen over vinteren og foråret,” hedder det.
“Charterbranchen påført unødigt kæmpetab”
Fra Bravo Tours siger administrerende direktør Peder Hornshøj:
”Industriferien og skolernes sommerferie, vores højsæson, er forsvundet på grund af rejsevejledningen, og charterbranchen er påført et unødigt kæmpetab. I alt er det seks måneders indtægt, der er taget fra os, ligesom det har påvirket salget af rejser drastisk på lang sigt.
Skulle regeringen beslutte at åbne grænserne op nu, er det selvfølgelig fint for hele rejsebranchen og en god begyndelse til en normalisering, men det hjælper ikke ret mange i højsæsonen og slet ikke de hundredtusinder, der skulle have rejst med charterfly,” siger Peder Hornshøj og tilføjer:
”Charterbranchen er afskåret fra at drive sin forretning hen over sommeren, og det er forfærdeligt at tænke på, hvilken kæmpefejl det var den 29. maj at lukke rejsebranchen ned hele sommeren, hvis man alligevel få uger efter lukker grænserne op igen. Vi taler om langt over en milliard kroner i omsætning og flere hundrede millioner i dækningsbidrag, der blev taget fra charterbranchen ved den fejl.”
Har brug for en hurtig genåbningsdato
Charterbranchen håber nu, at statsministeren følger henstillingen fra EU om at åbne de indre grænser, hvis det er sundhedsmæssigt forsvarligt, og ser at blandt andet Danmarks underbo, Tyskland, for eksempel har åbnet alle sine grænser.
Jan Vendelbo, administrerende direktør for Danmarks største charterrejsebureau, Spies, og formand for RID, siger i pressemeddelelsen:
”Charterbranchen sætter alle sejl til for at være klar til atter at kunne flyve fra 1. september. Vi skal bare have et hurtigt OK fra myndighederne.
Men charterbranchen er jo ikke som et fitnesscenter, der blot kan spritte maskinerne af og så åbne dørene. Vi skal have et hurtigt go til at flyve den 1. september, så vi har tid til at fylde flyene til sensommeren og efteråret.”
Færreste rejsebureauer har likviditet
”De seks måneders nedlukning af rejsebranchen har givet massive tab, og uforskyldt stillet branchen i en uoverskuelig situation grundet de mange tilbagebetalinger til kunderne. Problemet er, at de færreste rejsebureauer har den likviditet, der skal til,” siger RID’s direktør, Henrik Specht, og tilføjer:
”Charterbranchen har jo ikke fået penge i kassen siden starten af marts, og mange fly og hoteller er betalt forud.”
Henrik Specht tilføjer, at RID har en god dialog med Folketingets politikere og har fremsat fem konkrete forslag, som brancheforeningen håber også fører til handling.
”Vi er afhængige af, at Folketinget inden sommerferien vil træde til med en stærkt udvidet hjælpepakke. Uanset hvornår grænserne åbnes. Kun derved kan vi undgå for mange konkurser og afskedigelser,” siger Henrik Specht.
Relaterede artikler:
Ny hård kritik af statsministerens rejsevejledninger