Charterselskaberne skal overleve på landjorden

Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: For nylig meldte både Bravo Tours og Spies om prisstigninger på visse hoteller på Mallorca på op til 20 procent. Forlad dem bare i tide, de kommer nok til at savne jer.

Af Ejvind Olesen   

Loyalitet, gode kontakter og præcise afvisninger, når det koger over, skal holde chartertrafikken i Danmark på omkring det stabile tal på en million passagerer. Også selv om konkurrencen er skærpet voldsomt fra lavprisselskaberne, og selv om danske forbrugere hellere end gerne bruger mere tid ved bestillingen for at spare en flad 50’er.

Jeg håber, de ved det, og forstår at bruge alle de midler, de har mod stribevis af lavprisselskaber som Ryanair, Norwegian, Easyjet og for den sags skyld også SAS. ”De priser vi får fra rejserne, afspejler ikke prisstigninger på hotellerne,” sagde Peder Hornshøj, Bravo Tours forleden på takeoff.dk

I årevis kæmpede charterselskaberne mod ruteselskaberne i monopoltiden. De var udsat for den usleste behandling fra myndighederne. Blev forhindret i at flyve til attraktive rejsemål over hele verden, fik dyner af restriktive bestemmelser om hoteller og madservering. Ikke noget med at sælge en rejse uden hotelophold.

Der skulle gå rigtig mange år, før de brød gennem lydmuren og efterhånden har fået de samme rettigheder som netværksselskaberne.

Med nidkærhed vogtede det daværende Trafikministerium over deres handlinger. Ikke noget med, at en charterpassager, som rejste til Grækenland en tirsdag og gerne ville hjem med et andet af selskabet fly på en torsdag.

De fleste ferieområder ville hellere end gerne have danske chartergæster, men i Skandinavien fik flyselskabet ofte nej fra myndighederne (hjulpet af SAS).

Og nu er det hele frit. De nye i folden, lavprisselskaberne, går på rov fra alle vinkler. Hvis det ikke skal ende med nederlag, skal charterbranchen forstå at bruge de midler, de har. Der er fortsat masser af muligheder, hvis de bruger deres kontakter. Ikke mindst ved at tilbyde helårskontrakter.

Det gælder om at forsvare hotelpladser på gode hoteller med de rigtige priser, den rigtige service og at få det bedste af det bedste fra store kæder af ’all inklusive- hoteller’ med ind i kontrakterne. Sådan, at der ikke er mere for andre at komme efter.

Fra gammel tid er de store aftaler på Mallorca, Kreta, Rhodos og mange mindre græske øer kommet hjem via øjenkontakt mellem de skandinaviske forhandlere og de lokale. Det bør de drage nytte af nu. Desværre synes jeg ikke lige, det går den vej. Stordriftens fordele fører ikke altid til sejre.

Det er helt rigtigt at sige nej tak til en prisforhøjelse på 20 procent. Køb op, revl og krat hos naboerne, og garanter dem fuldt hus på en råkold martsdag på Mallorca.

Vis dem, hvem der kom først, vind kunderne på smil, service og god kvalitet, der rækker langt ind over Ryanair og Easyjet. Helst ikke gennem besparelser. Vær med på de moderne tider.

Charterbranchen er udfordret mere i dag end nogensinde. De kan ikke slå lavprisselskaberne på fleksibilitet og lavpriser. Men så må de vinde på landjorden.

Det er nok et naivt ønske, men mind lige spanierne og grækerne om, hvem der hjalp, da de have brug for det. Det kunne da være, der var nogen, der husker det endnu og gerne vil gøre gengæld.

God weekend.