Cimber A/S skal bruge endnu 70 piloter

SAS CRJ 900 NextGen aalborg lufthavnSAS DATTERSELSKAB: Cimber er i fuld gang med at tilpasse personalestyrken til de aftaler, der blev indgået i forbindelse med starten på datterselskabet. De fleste vil som planlagt tilbage til SAS – Brug for 60-70 eksterne piloter.

Det gik mildt sagt ikke stille af, da Cimber A/S startede og fik fly og kabineansatte fra SAS. Senere har det vist sig, at der egentlig ikke var så meget at være uenige om. Og i flere tilfælde har nogle bedt om at få forlænget deres tid i Cimber.

Hensigten har hele tiden været, at alle skal tilbage efterhånden, som behovet vokser i SAS, hvilket det gør for tiden med de mange nye fly og flyruter. Direktør Kent Hansen fra Cimber bekræfter over for standby.dk, at ca. 60-70 procent af kabinepersonalet allerede er vendt tilbage til moderselskabet, og han regner med at alle vil være genindsat inden påske næste år.

Bortset fra, hvis der er nogen, der vælger at blive permanent i Cimber-flyene. For tiden har Cimber 12 CRJ-fly i wetlease hos SAS, bemalet i SAS farver.

”Det er da en betydelig opgave, men vi har allerede fået mange nye kabinefolk ind og er i fuld gang med rekrutteringen. Vi skal imidlertid have nogle rutinerede iblandt, da der kun er to om bord i hvert fly, og den ene skal opfylde kvalifikationerne for at være kabineansvarlig,” siger Kent Hansen.

Hvordan med piloterne?

”Her tager det lidt længere tid. Der er netop lavet en ny oktober-aftale med pilotforeningen. Mange vil gerne tilbage for at blive kaptajner på de mindre Airbus-fly i SAS. Det giver stor omskolingsaktivitet. Og vi skal have ansat flere piloter i en overskuelig periode. Jeg vil tro omkring 60-70 i løbet af halvandet år. Vi har faktisk ikke problemer med at få ansøgninger nok. Da der er flere, som skal være rutinerede nok til straks at være kaptajner, kan vi jo ikke blot ansætte nyuddannede.

Det problem ser også ud til at blive løst, fordi vi har mange ansøgninger fra piloter med erfaring fra andre selskaber,” slutter Kent Hansen.