Cimber er led i nordisk puslespil

Rejsejournalist Jan Ohlsson fremlægger i dag i svenske Travel Report en analyse af den aktuelle situation for flymarkedet i Skandinavien og konstaterer, at der i dag er for mange spillere på området – ikke mindst i Sverige – men det er et forhold, som hurtigt er ved at ændre sig.

 

For nylig købte Malmö Aviation Sverigeflyg, mens Kolomoiskys flyselskab, Mansvell Enterprises, med flyselskabet Skyways køb af City Airline nu ventes at blive fulgt af, at Skyways, med omkring en million passagerer årligt, vil koordinere sin trafik med Cimber Sterling, som har omkring 2,5 millioner passagerer.

Cimber Sterling kan da også komme til at overtage City Airlines nuværende charterdel, som flyves med tre forældede MD-87, lejet hos SAS. Cimber Sterling har en flåde på 21 regionalfly, halvdelen propelrdrevne ATR 42/72 og halvdelen CRJ-100, som bl a flyver for SAS. Desuden har Cimber-Sterling seks Boeing 737-700.

 

SAS har ikke hidtil reageret med at knytte nærmere bånd med nogle af spillerne. Tvært imod presser man nu indirekte sine tidligere partnere Skyways, City Airline og Cimber-Sterling til at knytte bånd med SAS rivaler, for eksempel Air Baltic. Under Cimber-Sterlings finansielle krise har man været ret kølig overfor sin partner Cimber-Sterling. Skyways har tidligere i år sagt, at man gerne fortsætter samarbejdet med SAS.

 

At affæren mellem Skyways og Cimber-Sterling nu ser ud til at udvikle sig hurtigt, viser, at Cimber-Sterling desperat behøver en hurtig kapitaltilførsel for ikke at gå i konkurs.

 

Air Baltic har tidligere været ude efter at købe Skyways. I stedet købtes Skyways indirekte af den ukrainske Aerosvit-gruppe med Igor Kolomoisky i spidsen, og gennem det cypriotiske selskab Mansvell Enterprises. Straks derefter overtog Skyways City Airline og samtidig har man indledt et samarbejde med Air Baltic.

 

Samme dag som Mansvell indgik sin aftale med Cimber-Sterling, leveredes den første af Skyways ERJ-145 jetfly. Den kommer fra det Aerosvit tilknyttede Dniprovavia, mens fire mere kommer fra andre steder i de nærmeste måneder. Med disse fly vil man blandt andet åbne en hub i Vilnius, for at flyve til Stockholm og Berlin, samt en rute direkte til Kiev på Aerosvits net.

 

Man vil også åbne en hub i Genève med en åbningsrute til Berlin og flere ’i posen’. Det giver en indikation af Aerosvits planer om en stor europæisk regionalspiller i stil med britiske Flybe.

 

Air Baltic har haft stor fremgang de seneste år, men med sit begrænsede hjemmemarked er selskabet yderst afhængig af rejsende fra andre lande. En yderligere tilnærmelse mellem Skyways og Air Baltic udelukker ikke, at Igor Kolomoisky går ind mere direkte som delejer af Air Baltic, eller helt overtager selskabet.

 

Riga kan så blive Aerosvits nordlige hub, for Igor Kolomoiskys ambition om at skabe en helt ny alliance er allerede omtalt. Bl a vil han have israelske El Al med. Aerosvit har det seneste år tredoblet sin langdistanceflåde ved køb af bl a otte Boeing 767-300ER fra Royal Brunei. De samarbejder i Ukraine tæt med Dniproavia og Donbassaero.

 

Dniproavia har 22 ERJ-145 regional jet, en type, som nu også Skyways benytter. De er i dag så billige i indkøb, at de kan drives økonomisk, trods relativt høje driftsomkostninger per sæde. Dniproavia flyver også med en Boeing 767-300 og samtlige fly er beskæftiget i Aerosvits netværk.

 

Skyways-Cimber-Sterling kan blive en hård konkurrent for SAS i Nordeuropa eller en god hjælper for SAS. Men det alene gør det ikke. Kolomoisky har to tydelige muligheder for egentlig ekspansion. Det er Air Baltic eller det virkelige storvildt…SAS.

 

SAS sidder på et stort antal interessante slots i Europa og har et hjemmemarked, som bliver interessant, hvis det kombineres med noget som kan fylde SAS fly udefra. Det kan interessere Kina og Ukraine eller selskaber i Mellemøsten, som har brug for fodfæste i Europa og EU.

 

Igor Kolomoisky er Ukraines næstrigeste mand og fly er kun en mindre sideforretning til hans interesser i olie, gas og mineraler. Han er ordførende i det jødiske verdensråd og statsborger i både Ukraine og Israel, fortæller Jan Ohlsson

Skrevet af Flemming Juul