Cimber Sterling solgt – 350 jobs reddes

Efter to ugers intense forhandlinger lykkedes det natten til onsdag kuratorerne i Cimber Sterling-boet, advokat Lisa Bo Larsen fra Kromann Reumert og advokat Henrik Sjørslev fra advokatfirmaet LETT, at sælge en væsentlig del af aktiviteterne.

 

Men foreløbig er der kun afsat op mod 9 af de 22 fly, Cimber Sterling havde ved konkursen. Og mens 350 jobs bevares – mister mindst lige så mange deres arbejdsplads.

 

Cimber Sterling aktiviteterne er solgt i to separate handler, som blev gennemført samtidig sent natten til i dag, onsdag, oplyser advokaterne i en pressemeddelelse.

 

Den ene handel omfatter dele af den operationelle luftfartsaktivitet fra Cimber Sterling. Den anden handel aktiviteterne i Cimber Air Maintenance Center og Cimber Air Data.
 
Det er medlemmer af det tidligere ledelsesteam i Cimber Sterling, Jørgen Nielsen, Alex Dyrgaard og Jacob Krogsgaard, som overtager dele af luftfartsvirksomheden for at drive denne under navnet Cimber. Det nye Cimber vil i første omgang basere sig på kontraktflyvninger, f.eks. for SAS.
 
Der er først og fremmest tale om videreførelse af wetlease-aftalen på de CRJ-fly, som konkursboet satte på vingerne umiddelbart efter konkursdekretet. Wetlease er udlejning af fly med besætninger.

 

Fortsættelsen af CRJ-aktiviteten redder 114 arbejdspladser.

Samtidig har det nye Cimber indledt forhandlinger om en ny wetlease-kontrakt på op til tre ATR-turbopropfly, hvilket vil kunne redde yderligere 65 arbejdspladser. Konkursboet har i aftalen med det nye Cimber derfor også overdraget aktiver og medarbejdere relateret til ATR-aktiviteten betinget af, at en sådan aftale falder på plads inden for de næste to uger.

ATR-flyene skal formentlig indsættes på f.eks. dansk indenrigs.
 
Mansvel køber Cimber Air Maintenance Center og Cimber Air Data
Cimber Sterlings tidligere ejer, det cypriotiske investeringsselskab Mansvel, der kontrolleres fra Ukraine, endte med at købe aktiviteterne i Cimber Air Maintenance Center samt Cimber Air data. Ved handlen er der bevaret godt 80 arbejdspladser, og vedligeholdelses- og dataaktiviteterne vil blive drevet videre under navnet Skyways Technics, oplyser kuratorerne og fortsætter:
 
Det har været nogle intense og nervepirrende forhandlinger – ikke mindst for de mange medarbejdere, som har svævet i uvished. Det har været et kapløb med tiden, hvor det helt op til de sidste minutter før underskrift var usikkert, om man kom i mål.

 

Købsaftalerne betyder, at en væsentlig del af Cimber Sterlings aktiviteter nu er blevet solgt og ikke mindst, at mellem 200 og 260 arbejdspladser bevares.

Dertil kommer de 50 medarbejdere, som har fået job i det danske charterflyselskab Jet Time, der overtager to af Cimber Sterlings seks Boeing B737-fly.
 
Det har været et puslespil af dimensioner, som alene har kunnet lægges pga. stor opbakning og fleksibilitet, der har været udvist fra alle Cimber Sterling-medarbejdere.
 
På trods af stor vilje fra alle sider har det ikke været muligt at bevare alle arbejdspladser. Det er meget beklageligt, og alle medarbejdere vil i løbet af i dag, onsdag, modtage breve i deres private post med information om, hvordan de står stillet og skal forholde sig, hedder det i pressemeddelelsen

 

Cimber Sterling havde ved konkursen 890 medarbejdere – de ca. 200 var dog opsagt pga. beslutningen om at udfase selskabets seks B737.

Med B737 ude af Cimber Sterlings flåde, ville selskabet have ni ATR turboprop-fly samt syv CRJ-jets, fire af CRJ’erne flyver for SAS. Hertil kommer måske yderligere tre ATR-fly til det nye Cimber – ligesom Jet Time overtager mindst to B737’ere fra Cimber.

 

Skrevet af Henrik Baumgarten