Fredagsklummen: Nu må de oppe sig

Af Ejvind Olesen



DET SER UD TIL, at de nye medindehavere af DFDS og analytikere har slået sig sammen om budskabet til passagervisionen. Enkelte siger direkte, “at de nu må oppe sig”. Som om de går og driver den af i en elendig forretning, som ikke formår at skabe tilstrækkeligt overskud. Det er mildt sagt ikke motiverende.



“Der er ting i DFDS, som jeg tror DSV helst ville eje nul procent af, eksempelvis en passagerdel, som jeg tror, vil blive solgt fra, ” siger Klaus Topholm fra Carnegie i Børsen.



Overskriften i en spalte i samme avis var: “Passagerfærge skal stramme sig an”. Hvordan det så end skal gå til. Skal den sejle hurtigere og komme frem alt for tidligt til Oslo eller København?. Skal den sejle en tur ud til olieplatformene af hensyn til underholdningsværdien? Skal den hejse nogle flere containere op på øvre dæk og lukke swimmingpoolen?



Sandheden er, at passagerdivisionen ikke har haft gode kår under den gamle bestyrelse, og at det bliver endnu sværere at begå sig under den nye. Eksperimentet med at starte en ny rute til Polen, og kort efter at sælge skibet, hører ikke med til de mest strålende præstationer i dansk erhvervsliv.



DER ER så stolte traditioner med DFDS Seaways, ikke mindst på ruten mellem København og Oslo, at man ikke bare kan lade stå til og se isoleret på regnskabet. Hvordan er fordelingsnøglen i øvrigt. Hvor meget beregnes til fragt, hvor meget til passagerplads, og hvordan med fragten, hvis der ikke var passagerer til at hjælpe til med omsætningen?



En kundeundersøgelse, citeret i Take Off, viser stor tilfredshed fra passagererne. Også fra de 800.000 nordmænd, som hvert år bruger ruten på en tur til København. Restauranter, underholdning, business class kabiner, alt er up-graded. Vel trænger de almindelige kahytter fortsat, men der er virkelig gjort noget fra passagerafdelingens side, nu da konkurrenterne i Finland, Sverige og ikke mindst Norge, bare får det ene nye skib efter det andet med alle moderne faciliteter.



Rederiet må med eller uden ny bestyrelse tage en alvorlig beslutning. Hvis passagerdivisionen alligevel skal stå i skammekrogen, så er det nok bedre at blive solgt fra til nogen, der mener noget med det. Da kunne det blive et meget bedre liv. Både for de ansatte, men også for passagertrafikken til og fra København som stor og agtet turistby for nordmænd. Og for danskernes mulighed for at få en oplevelse til søs fra egen havn.



Tror du det ny DFDS beholder sin passagerdivision? Stem i quick poll


Skrevet af