Sterlings-konkurs, informationer fra flyselskaber og rejsebureauer (opdateres)

For Danmarks Rejsebureau Forening kom konkursen i Sterling ikke som den store overraskelse.



Til Take Off siger adm. direktør i DRF, Lars Thykier:

”Vi har jo i DRF diskuteret det med Sterling længe, men har ikke gjort noget officielt, for ikke at skubbe til Sterling og dermed være med til at fremprovokere en konkurs.



Passagerer som har betalt kommende Sterling-billetter med kreditkort, fx Master Card og Diners, kan efter hvad vi ved få pengene igen. Har man betalt med et debet-kort som Visa/Dankort er pengene formentlig tabt – medmindre man selvfølgelig har købt en pakkerejse, så dækker Rejsegarantifonden,” siger Lars Thykier.



DRF er i fuld gang med at undersøge, hvor mange danskere som er strandet i udlandet efter Sterlings konkurs.

Hovedparten af Sterlings passagerer har dog booket deres billet udenom rejsebureauerne.



”Vi ved ikke i øjeblikket, hvor mange passagerer som har købt rejser med Sterling gennem rejsebureauerne, vi gætter på, at det er under 10.000,” siger Lars Thykier.



Har en kunde købt en pakkerejse i et rejsebureau – altså med fx fly (i dette tilfælde Sterling) og hotel – skal rejsebureauet tilbyde kunden en anden rejse til ca. samme pris eller give pengene retur.



Danmarks Rejsebureau Forening mener ikke umiddelbart at konkursen i Sterling vil få danske rejsebureauer til at gå konkurs.



NORWEGIAN

Sterlings norske codeshare-partner, Norwegian, flyver i dag, onsdag, gratis alle strandede Sterling-passagerer – så vidt der er ledige pladser.

Passagererne skal kontakte Norwegian callcentre eller repræsentant i lufthavnene.



Passasjerer til og fra Stockholm – kjøpt billett med Norwegian med reisen (flys av Sterling):

Disse passasjerene vil Norwegian finne alternativer til på en nyopprettet rute eller via Oslo. Hvis andre alternativ ikke finnes vil Norwegian forsøke å finne andre løsninger. Passasjerene får også valget om å bytte til en annen destinasjon operert av Norwegian ut fra Stockholm. Vi tilbyr full refusjon for de som ikke ønsker å reise.



Passasjerer til og fra Oslo – kjøpt billett hos Sterling (flys av Norwegian):

Disse passasjerene har vi allerede blokkert seter til på våre fly, så disse passasjerene frakter vi tilbake til opprinnelsessted med reise innen 9. november, men kun på dato/flightnummer som opprinnelig bestilt, og kun mot fremvisning av gyldig reisedokument fra Sterling. Sterling-passasjerer som ønsker å reise tilbake på en annen dato/flightnummer eller ikke kan vise til et gyldig reisedokument fra Sterling må kjøpe ny billett. Kundene må kontakte Norwegian.



Passasjerer som har bestilt hos Sterling, på avganger hvor Sterling skulle ha fløyet:

Disse passasjerene tilbys en billett hos Norwegian til 50 % av tilgjengelig pris + skatter og avgifter. Viktig: De må oppgi referansenummer fra Sterling ved bestilling, samt ha med seg gyldig reisedokument fra Sterling ved avreise. Dette gjelder for reiser som opprinnelig skulle ha vært gjennomført innen 9. november.



Disse passasjerene må ringe våre kontaktsentre:

Innen Norge – tlf.nr.: 815 21 815

Innen Sverige – tlf.nr.: 0770-45 77 00

Utenfor Skandinavia – tlf.nr.: + 47 21 49 00 15



SAS

SAS Danmark oplyser onsdag formiddag, at man i første omgang vil transportere alle strandede besætningsmedlemmer fra Sterling hjem.

Besætningsmedlemmerne skal ringe til SAS Danmark på telefon: 32 32 66 33, og trykke 2 ved klartonen. Der skal oplyses navn og medarbejdernummer i Sterling.

Dette gælder altså KUN strandede ansatte i Sterling!



Her er SAS’ oplysninger om hjælp til de strandede Sterling-passagerer:

SAS har tilbudt at hente nogle af de strandede passagerer og crew hjem på de tidligere Sterling-ruter, hvor SAS også flyver.



Følgende gælder:



Passagerer, der skal flyve hjem til, samt indenfor Skandinavien bliver, – efter først til mølle princippet – tilbudt at flyve med SAS for et symbolsk beløb, der svarer til skatter og afgifter.



Dette gælder passagerer der skulle have fløjet med Sterling fra Europa til Skandinavien, indenfor Skandinavien eller på dansk/svensk indenrigs.

Passagerne skal kunne fremvise et gyldigt Sterling rejsedokument.

Afrejse kan kun ske på SAS’ egne afgange 29 eller 30 oktober frem til midnat, hvis der er ledige pladser på flyet. Tilbudet gælder på økonomiklasse.



For passagerer fra SAS destinationer ind til f.eks Billund (BLL), kan passagerer vælge at komme med til en Skandinavisk SAS destination

Reservationer kan kun foretages ved personligt fremmøde i afrejselufthavnen hvor SAS flyver – man kan ikke kontakte SAS pr. telefon i forhold til dette tilbud.



STAR TOUR

”Hvor vi overhovedet kan, vil vi hjælpe strandede Sterling-kunder hjem. Star Tour har flyvninger til en række af de destinationer, Sterling fløj til, og strandede kunder kan gratis komme med os hjem til Danmark på de tomme sæder, vi måtte have,” siger Stig Elling, salgsdirektør i Star Tour Danmark.



Kunder hos Sterling, der kun har købt en flybillet, og ikke en pakkerejse, er ikke dækket af rejsegarantifonden i forbindelse med konkursen.



THOMAS COOK AIRLINES SCANDINAVIA

Op mod 100 Sterling-gæster, der er strandet på Gran Canaria og som ikke er sikret hjemrejse af Rejsegarantifonden, kan i dag, onsdag kl. 13.00 (lokal tid) møde op i Las Palmas Lufthavn med deres Sterling-billet – så vil Thomas Cook Airlines Scandinavia (tidligere MyTravel Airways) gratis tage dem med hjem til København!



”Redningsaktionen” er sat i kraft i samarbejde med Spies og Tjæreborg, der i morges skulle sende et fly fra Sterling til Gran Canaria. På grund af konkursen hos Sterling, skaffede Thomas Cook Airlines et erstatningsfly.



“Flyet har en større kapacitet end Sterlings. Det er denne overkapacitet på 96 pladser, som de strandede ruteflygæster kan få glæde af ud fra princippet ”først til mølle”, fortæller salgschef Lis Klynge fra Thomas Cook Airlines.



MYTRAVEL

MyTravel oplyser, at onsdag morgen skulle Sterling have fløjet 160 gæster fra Spies og Tjæreborg til Gran Canaria. Disse gæster kom rettidigt af sted, men med Air Greenland.

Det samme vil ske i morgen, hvor Sterling skulle have fløjet fra København til Ægypten. Også her flyver Air Greenland,” oplyser MyTravel og tilføjer, at man i øjeblikket undersøger forholdene for de gæster, som har købt rutebillet med Sterling gennem et af MyTravels selskaber.



BRAVO TOURS

Bravo Tours forventer at finde løsninger for alle feriegæster, der skulle have fløjet med konkursramte Sterling.

Bravo Tours har onsdag morgen fundet løsninger, så ferien allerede nu er reddet for langt de fleste af Bravo Tours’ gæster.

”Først og fremmest beklager vi, at Sterling er gået konkurs. Vi har i en årrække haft et godt samarbejde med Sterling og selskabets medarbejdere. Dernæst beklager vi, at konkursen kommer til at berøre nogle af vore gæster, men vi forsøger at begrænse generne så meget som muligt,” siger Bravo Tours’ adm. direktør, Peder Hornshøj og tilføjer:



”Flybranchen er meget følsom i disse tider, og derfor har Primera Travel Group, som Bravo Tours er en del af, etableret eget flyselskab blandt andet for at tage højde for konkurs-situationer.”



HB

Skrevet af