Femernbro vil spare tusindevis af kilometer

Siden Øresundsforbindelsen åbnede i år 2000 har alle transitgodstogene mellem Sverige og Tyskland taget turen over Øresund, Storebælt, Fyn og ned gennem Sydjylland for at køre ud af Danmark igen ved Padborg – langt de fleste uden stop undervejs, fortæller P4.



På turen fra Øresundsforbindelsen til Padborg tilbagelægger godstogene 334 kilometer, mens turen til Rødby kun er på 206 kilometer. Strækningerne er målt ud af Banedanmark.

De 33 transittog, der i gennemsnit hvert døgn kører igennem Danmark fra Sverige til Tyskland, vil altså kunne spare cirka 130 kilometer hver ved kun at skulle køre ned til en Femern-forbindelse.



Mange af transit-togene er op til en kilometer lange, og transporterer indimellem farligt godt som kemikalier.

Derudover vil forbindelsen lette motorvejen i trekantområdet og ned grænsen for lastbiler, der ligeledes kører transit mellem Sverige og Tyskland.






Skrevet af