FlixTrain øger fjerntog på sin tyske hjemmebane

Den privatejede tyske Flix-koncern med fjernbusser og tog, øger næste år togudbuddet 25 procent i Tyskland. FlixTrain har fremtidsplaner om også at køre tog fra Tyskland via Danmark til Sverige.

FlixTrain vokser på det tyske hjemmemarked, hvor man dog stadig kun er en lille spiller med under fire procent af fjerntogmarkedet. Statslige Deutsche Bahn sidder tungt på hovedparten af den kage.

Men fra næste år udvider FlixTrain betjeningen af det tyske marked med sine fjerntog – fjernbusserne FlixBus, der også kører i Danmark, er største del af Flix-forretningen.

På togmarkedet i Tyskland kører FlixTrain fra Hamborg i nord, München i syd, Berlin og Dresden i øst samt Düsseldorf og Køln i det vestlige Tyskland.

FlixTrain udvider næsten år sin betjening af det tyske marked med 25 procent, skriver branchemediet RailTech. Det kan man blandt andet gøre ved at køre flere afgange, indsætte længere tog med flere passagerpladser og åbne på nye byer.

Blandt de nye tyske FlixTrain-stationer i løbet af næste år er Bremen, Bensheim, Mülheim (Ruhr) og Müllheim (ved den schweiziske grænseby Baden) samt til Schönefeld tæt på Berlins hovedlufthavn, Berlin Brandenburg Airport. Også fra næste forår genoptager FlixTrain betjeningen af en række byer, der har været koblet af Flix-netværket. Disse er blandt andet Offenbach, Mainz, Hanau og Wolfsburg.

Flere afgange mellem mest efterspurgte storbyer
FlixTrain har i dag flest togpassagerer til og fra for eksempel Berlin, Hamborg, Düsseldorf, Frankfurt, Køln, Stuttgart, Heidelberg og Leipzig, oplyses det.

Fra næste år indsætter FlixTrain mere togtrafik på fjerntogsruter som Hamborg-Leipzig, Heidelberg-Berlin og Darmstadt-Eisenach.

Men selv om statslige Deutsche Bahn har udfordrere på fjerntogmarkedet i Tyskland, så sidder DB stadig på en markedsandel for fjerntog på 96 procent. Resten deles mellem foruden FlixTrain af de østrigske statsbaner, ÖBB, med blandt andet sine stadig flere nattogsruter samt de franske statsbaner, SNCF, der ruller mellem Frankrig og Tyskland.

Fremtidsplaner om tog fra Tyskland via Danmark til Sverige
FlixTrain har i dag en enkelt togrute i Sverige med to-tre daglige afgange mellem Stockholm og Göteborg med stop i Södertälje, Hallsberg, Skövde og Falköping.

FlixTrain oplyste tidligere i år, at man har fremtidsplaner om at køre tog fra Tyskland via Danmark til Sverige. Enten via Jylland eller fra 2029 via Femern-forbindelsen, der ventes at åbne det år.

Banedanmark, der står for jernbanenettet i Danmark, oplyser til Standby.dk, at man endnu ikke har modtaget en ansøgning fra FlixTrain om tilladelse til at måtte køre på det danske skinnenet.

 

Relaterede artikler:

Billigbillet koster hos konkurrerende togselskab

DSB gør sig køreklar til flere udlandsruter

FlixTrain ser på international togkørsel via Danmark