Sådan kommer kupéerne på DSB’s IC3-tog til at se ud efter opgraderingerne. Foto: Jens Hasse, Chili Foto for DSB.

DSB opgraderer IC3-togene

Frem til 2020 forskønner DSB sine 96 IC3-tog med blandt andet bedre sæder og nye gulvtæpper. DSB’s fjern- og regionaltog havde sidste år næsten 76 millioner passagerer.

Ompolstring af sæderne med nyt sædebetræk, nye gulvtæpper, ny sidevægs-beklædning, mere forståelige piktogrammer med mere synlig zonemarkering af DSB1 og Stille- og familiezonerne samt ny lydabsorberende plade i hattehylden.

Det er nogle af de forbedringer, IC3-togene vil få frem mod år 2020. Og det vil blive lavet i de bedste materialer med hensyn til slidstyrke, rengørings- og miljøvenlighed, oplyser DSB.

Underdirektør i DSB Kommerciel, Aske Wieth-Knudsen, siger: “Jeg er glad for, at vi frem over kan tilbyde vores kunder bedre og mere tidssvarende rammer at rejse under.

IC3 er de mest populære af DSB’s tog hos kunderne, og nu gør vi det endnu bedre. Det er et af de første skridt i en længere rejse mod at opgradere, modernisere og levetidsforlænge DSB’s togmateriel. Samtidig vil opgraderingen være en designmæssig modernisering i nye farver og mere moderne materialer, som vil give et mere roligt udtryk inde i toget. På den måde vil vi gerne understøtte kundernes ønske om at få fred og ro.”

Sker ved planlagte eftersyn
Opgraderingen af kupéerne på IC3-togene koster ikke DSB ekstra ved at togene skal tages ud af drift. ”Ombygningen sker når IC3-togene skal igennem deres allerede planlagte store eftersyn, og det tager cirka to et halvt år, før alle togsæt har været igennem udskiftningen,” siger Aske Wieth-Knudsen og tilføjer:

”Det er win-win for DSB, fordi vi kan give togene den kosmetiske opgradering uden meromkostning, og samtidig vil vores passagerer få den gode oplevelse at sidde i nyrenoverede og lækre togvogne.”

IC3 er den mest udbredt togtype blandt DSB’s fjern- og regionaltog.
Alene sidste år kørte DSB’s IC3-tog cirka 31 millioner kilometer. Togtypen er DSB’s arbejdshest i fjerntogstrafikken. Sidste år havde DSB’s fjern- og regionaltog, som primært er IC3-tog, 75,9 millioner rejsende, en stigning på en halv million passagerer i forhold til 2016.

Relaterede artikler:

DSB skifter farver på IC3-tog

Nyt togforlig giver ikke timedrift

Flere svenske tog til København

x

Læs Også

Milliardinvestering i Københavns Metro

Der er lyse udsigter for Metroen i København, men der er ikke plads til flere passagerer, så der skal investeres milliarder.

EU-millioner til unge på Interrail

EU-Kommissionen har afsat op imod 100 millioner kroner så mellem 20.000 og 30.000 unge europæere på 18 år får mulighed for gratis at komme omkring i Europa.

Norge og Finland vil have ny jernbane

Landene vil bygge en 500 kilometer lang jernbane, der blandt andet skal få godstrafik frem til den norske havn Kirkenes, hvorfra det for eksempel skal sejles til Kina.

Klar til konkurrence på tyske jernbaner

Det store tyske busselskab Flixbus får nyt forretningsområde med togkørsel i Tyskland, Flixtrain. Flixbus vil i USA prøve at konkurrere med berømte Greyhound.

Togrejse deluxe på tværs af Det sydlige Afrika

Fra juli 2019 åbner verdens mest luksuriøse tog en ny rute, der fører passagererne på tværs af Det sydlige Afrika.

Skånetrafiken overtager ansvaret for Malmö – København

Aftalen om, at Skånetrafiken overtager det operative ansvar for trafikken med Öresundståg til København og den nye endestation Østerport i december 2021, er godkendt i en aftale mellem den danske regering, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre.