Også de danske hoteller er hårdt udfordret af coronakrisen. Horestas formand mener, at april blev årets lavpunkt. Arkivpressefoto fra Guldsmeden Hotels.

Danmark mistede 1,2 mio. hotelovernatninger i april

Danmarks Statistiks overnatningstal for hotellerne i april er dyster læsning, siger Horesta. 80 procent af foreningens københavnske medlemmer kan ikke bruge den kommende grænseåbning.

I april var der under en tiendedel af de hotelovernatninger, erhvervet havde i samme måned året før. Blot 107.000 overnatninger blev det til i hele april, viser nye tal fra Danmarks Statistik, et fald på over 1,2 millioner overnatninger sammenlignet med samme måned i 2019.

Horestas formand, hoteldirektør Jens Zimmer Christensen, kalder i en pressemeddelelse april et historisk lavpunkt for hotelerhvervet.

”Marts startede godt, og i maj begyndte genåbningen af dansk erhvervsliv efter COVID-19. Således er april den ultimative kulmination på krisen i hotelerhvervet, og tallene taler deres tydelige sprog. Intet kan måle sig med konsekvenserne, denne virus førte med sig, og der består et kæmpe arbejde i at få turismen tilbage på rette spor,” siger Horesta-formanden.

Minimal positiv effekt af grænseåbningen
Jens Zimmer Christensen understreger, at særligt københavnerhotellerne stadig lider på grund af de strikse restriktioner branchen i hovedstaden er underlagt.

”Den positive effekt af grænseåbningen er minimal for store dele af erhvervet. Der er blot fra mandag i næste uge åbnet til Norge, Tyskland og Island, og hertil kommer kravet om, at gæsterne skal forevise bookinger af seks hotelovernatninger uden for København og Frederiksberg. Det er de færreste hotelturister, der matcher disse krav,” siger Jens Zimmer Christensen.

I en ny medlemsundersøgelse fra HORESTA svarer næsten 80 procent af de københavnske hoteller, at grænseåbningen får ingen eller lille betydning for deres virksomhed.

Mens konferencehotellerne og selskabsrestauranterne er gået glip af hele forårssæsonens bryllupper, konfirmationer, fødselsdage og øvrige fester, står mange af erhvervets øvrige virksomheder på tærsklen til deres højsæson. Og her er stadig store uafklarede spørgsmål.

”Omsætningen er i bund, og hjælpepakkerne bør forlænges. Bliver der ikke justeret på de nuværende rammevilkår vil mange dreje nøglen om. Virksomhederne har brug for klare udmeldinger og i god tid. De seneste måneder har været plaget at mange tvivlsspørgsmål, hvor de erhvervsdrivende har måttet være svar skyldig i forhold til leverandører, medarbejdere og ikke mindst potentielle gæster,” siger Jens Zimmer Christensen.

Han mener, at man fra politisk side skal bidrage til at styrke efterspørgslen på oplevelsesproduktet og understøtte virksomhederne med den varslede sommerpakke.

Jens Zimmer Christensen hæfter sig også ved, at lande som Norge, Tyskland og Belgien allerede har sænket momsen for hoteller og restauranter for at hjælpe deres virksomheder gennem krisen. Det er endnu ikke sket i Danmark.

Relaterede artikler:

”Københavns turisme er slået tilbage til stenalderen”

Dansk hotelkæde dropper sit 5-stjernede hotel

Giv os den sunde fornuft tilbage