Danmarks nyeste jernbane

Vamdrup-VojensDer skal anlægges 20 km nyt spor mellem Vamdrup og Vojens for at give et større hul igennem til Europas togtrafik. Samtidig opgraderes strækningen, så hastigheden kan øges til 160 km/t.

Arbejdet på projektet til 552 millioner kroner begynder i denne uge og vil medføre, at strækningen lukkes for trafik i flere uger, oplyser Banedanmark ifølge epn.dk.

Kapacitetsudvidelsen falder på et tørt sted, fordi der ikke er ledige minutter på strækningen for passagertog og ikke mindst for godstrafik.

“Når dobbeltsporet er anlagt kan der køre et godstog mere i timen hver vej mellem Taulov og grænsen,” siger Tom Serup Andersen, projektleder i Banedanmark

Selve anlægsarbejdet omfatter anlæg af det nye spor og køreledningsanlæg, men inden skal der anlægges arbejdsveje og arbejdspladser langs strækningen, jord- og afvandingsarbejder og forstærkning af et antal banedæmninger, ombygning af sikringsanlæg og udskiftning af sporskifter, samt nedlæggelse og opførelse af en bro over Kestrupvej.

Størstedelen af sporfornyelsen skal ske på stationerne i Taulov, Rødekro, Vejbæk, Tinglev og Padborg, og samtidig skal fem jernbanebroer renoveres.

“I 2014 må vi lukke strækningen helt i påsken, tre uger hen over sommeren samt en weekend i foråret og to i efteråret. For at genere passagererne mindst muligt er arbejdet planlagt, så det ligger i sommermånederne, hvor der traditionelt er færrest passagerer,” siger Tom Serup Andersen.

Banearbejdet fortsætter ind i 2015, hvor banen også vil være lukket i perioder. Banedanmark vil løbende orientere på sin hjemmeside.