Dansk flyselskab lander rekordoverskud

Sun-Airs ejer, Niels Sundberg, til venstre, med selskabets kommercielle direktør, Kristian Tvergaard, i midten og Niels Sundbergs søn, Kristoffer, chef for selskabets charterdivision, JoinJet.

Med et overskud før skat på 28,1 mio. kr. ud af en omsætning på ca. 400 mio. kr. fik danske Sun-Air med hvad det med jysk beskedenhed kalder et ”tilfredsstillende resultat.” Sun-Air har boomet efter konkursen i Cimber Sterling sidste år.

Sun-Air noterer, at selskabet i seneste regnskabsår ”har haft en positiv udvikling i samtlige afdelinger: ruteflyvning, charterflyvning, flysalg og leasing, reservedelshandel samt flyværkstedsdrift.”

En årsag til den positive udvikling ligger i sidste års konkurs i Cimber Sterlings. Samtidig har konjunkturforholdene i Europa ikke påvirket Sun-Air negativt.

Ad hoc-charterflyvningerne, der foregår under varemærket ”JoinJet” havde en positiv udvikling og omfatter ud over individuelle flyrejser også ambulanceflyvning for alarmcentralen SOS International samt shuttle-service for Airbus mellem sydtyske Augsburg og Marseille.

Sun-Air fik i august sidste år en treårig kontrakt med Airbus om to daglige returflyvninger mellem Augsburg og Marseille. Ruten flyves som en lukket rute for Airbus-ansatte, en såkaldt corporate charter. Kontrakten med Airbus beskæftiger to af Sun-Airs Dornier-jets.

Sun-Air vender ikke tilbage til Københavns Lufthavn i denne omgang. Selskabet havde overvejet mindst to danske indenrigsruter, fra Esbjerg til København, som ikke har været betjent i mange år, dels Aarhus-København.

Havde Sun-Air åbnet base i København, var det også i selskabets overvejelser at gå ind på den utrafikerede rute mellem København og London City Airport, som SAS og British Airways tidligere har fløjet.

Sun-Air får snart tre nye Dornier 328-jets og har dermed 12, alle med plads til 32 passagerer.

”Sun-Airs niche ligger i udenrigsruterne fra Jylland. Vi kommer nok med tre nye ruter i år,” sagde Sun-Airs ejer og adm. direktør, flykaptajn Niels Sundberg, i denne uge til standby.dk

To kommende destinationer fra Billund, Aalborg eller Aarhus kan være Prag og Birmingham.

Sun-Air, der har 180 medarbejdere, åbnede sidste år fem nye ruter, primært i kølvandet på Cimber Sterlings konkurs. Fremgangen af passagerer var markant – fra 130.000 i 2011 til 190.000 i 2012.

Fra hjemmebasen i Billund flyver Sun-Air til Bergen, Bruxelles, Düsseldorf, London City, Manchester, München, Oslo og Stockholm Bromma. Hertil kommer ruterne fra Aarhus til Gøteborg (og derfra videre til Manchester) samt til Oslo og Stockholm Bromma. Fra Aalborg flyver selskabet foreløbig til Oslo.

Ca. 60 pct. af selskabets passagerer flyver fra Billund, over 30 pct. på Aarhus-ruterne, mens de resterende er på ruten mellem Aalborg og Oslo.